PDA

View Full Version : Tillatelse fra Luftfartstilsynet.

andberge
16.February 2012, 15:06
Da er tillatelse fra NSM i boks :D (Kun Vågan Kommune i første omgang)
Er det noen som har søkt eller fått tillatelse fra Luftfartstilsynet for å fly ut av synsrekkevidde?
Har sendt dem mail om informasjon, men ting tar tid!

JarandLT
16.February 2012, 15:20
Gratulerer :)

liteglow
16.February 2012, 16:06
jeg har sendt inn søknad til NSM, men tar vist tid for noe skjer der ja..
Jeg har også prøvd å nå dm på tlf og e-post uten noe svar.

Men luftfartstilsynet og NSM er jo 2 forskjellige parter?

RemiWM
16.February 2012, 16:49
NSM er vel bare for å få tillatelse til å filme/fotografere fra luften.
Luftfartstilsynet gjelder for å fly "drone", altså et ubemannet fly ute av synsrekkevidde.

Har jeg riktig da eller?

andberge
16.February 2012, 17:03
Eneste NSM gir deg tillatelse er å filme fra lufta, uten tillatelse fra Luftfartstilsynet kan jeg ikke fly over 400 fot eller lengre unna enn at jeg eller en observatør kan se flyet hele tiden. Orker ikke engang tenke på den papirmølla det blir om jeg vil fly høyere enn 400 fot!
Søkte NSM for 2 mnd siden og ringte nylig Telefon 67 86 40 00 (de tok telefon på forsøk nr 3) og sa hva det gjaldt og ble så satt over til en hyggelig kar som faktisk husket søknaden når jeg nevnte området jeg hadde søkt om. Spurte om jeg også måtte sende med sikkerhetsklarering, men siden jeg hadde søkt på et lite område uten hemmeligheter angående rikets sikkerhet skulle de sende 5-års begrenset lisens løpet av neste uke :)

andberge
16.February 2012, 17:06
NSM er vel bare for å få tillatelse til å filme/fotografere fra luften.
Luftfartstilsynet gjelder for å fly "drone", altså et ubemannet fly ute av synsrekkevidde.

Har jeg riktig da eller?

Det er helt rett slik jeg har forstått det. Skal du over 400 fot, driver vi ikke med modellfly, men med kommersiell luftfart! (tro det eller ei)

liteglow
17.February 2012, 16:31
du hadde flax som fikk tak i noen hos NSM da :)

Men når det gjelder luftfartstilsynet, så kan det jo være smart å ta en tlf å gi beskjed om du skal på et "spesielt" oppdrag som betyr at du kanskje flyr høyt på en plass du er usikker om helikopter\fly etc.. annen aktivitet kan være i luften.

Jeg vet jo at dem som holder på med paragliding gir beskjed når dem skal opp i et bestemt område.
Dette er jo smart for å skape en god dialog.

Fordi om vi flyr under 100-150 meters høyde så kan det jo dukke opp et sivilt helikopter på jobb oppdrag i området.

Max
17.February 2012, 17:18
Spørs om luftfartstilsynet ikke fort blir lei av modellflygere som ringer inn unødvendig. Det viktigste er å følge med litt og komme seg fort ned hvis man observerer fly i nærheten. Jeg dropper konsekvent ned til trehøyde hvis fly observeres, selv om det ikke er i umiddelbar nærhet.

liteglow
17.February 2012, 18:41
Spørs om luftfartstilsynet ikke fort blir lei av modellflygere som ringer inn unødvendig. Det viktigste er å følge med litt og komme seg fort ned hvis man observerer fly i nærheten. Jeg dropper konsekvent ned til trehøyde hvis fly observeres, selv om det ikke er i umiddelbar nærhet.

det er jo såklart det beste.

andberge
20.February 2012, 08:57
Mail til Luftfartstilsynet:

Hei.

Ønsker å søke tillatelse for å fly modellfy med kamera utenfor synsrekkevidde, men under 400 fot. Har søkt NSM om tillatelse for å ta bilder fra luften og venter på svar fra dem.
Kan du gi meg noe informasjon eller kontaktperson om hvordan jeg skal gå frem for å få til dette?

Svar:

Hei!

Det du ønsker å gjennomføre er nok dessverre mer omfattende enn det du muligens har forventet.

Under 400 fot og innenfor synsrekkevidde er det en relativt overkommelig affære å få operere, men med en gang man skal fly uten å se flymaskinen, blir regimet langt strengere.
Siden det enda ikke finnes godkjente systemer som ivaretar prinsippet med “se-og-bli-sett” (Detect & avoid er begrepet som brukes for UAS), vil alle slike operasjoner kreve en eller annen form for særskilt tildelt luftrom for å ivareta sikkerheten for de andre luftromsbrukerne. Det jobbes konstant med å finne løsninger som ivaretar et akseptabelt sikkerhetsnivå, siden dette er en av de største problemene UAS industrien har i dag.
Vi er kjent med at mange flyr rundt omkring med såkalt FPV utstyr, men dette er både nasjonalt og internasjonalt ansett for å være en livsfarlig aktivitet for andre brukere av luftrommet når det opereres utenfor synsrekkevidde. Derfor er FPV flyging også omfattet av retningslinjene beskrevet i AIC N 25/09. (http://www.luftfartstilsynet.no/regelverk/aic-n/article1021.ece )Utført iht retningslinjene til AMA i USA (http://www.modelaircraft.org/files/550.pdf )
Jeg sier ikke at det du spør om er umulig, men det vil kreve litt arbeid for å beskrive et konsept for dette som ivaretar de kravene vi har til sikkerhet for personer og objekter både på bakken og i lufta som ikke er en del av denne operasjonen.

Jeg anbefaler at du tar kontakt med interesseorganisasjonen for Ubemannet luftfart i Norge på www.uasnorway.org . (kontaktpersonen Knut Torbjørn Moe, mob 90828100, knut@ansurtechnologies.com) De gjennomfører introduksjonskurs til de regler og praksiser som eksisterer for UAS aktivitet i Norge i dag. De har god kjennskap til hva vi forventer av en operasjonssøknad, og kan gi deg gode tips og råd på veien.
Hvis du har konkrete spørsmål etter at du har snakket med UAS Norway, kan du gjerne ta kontakt igjen.

Mvh

Morten Raustein
Flyoperativ Inspektør
+4798261665

RemiWM
21.February 2012, 01:08
Er det dette skjemaet man fyller ut når man skal søke NSM? https://www.nsm.stat.no/Documents/skjemaer/Søknad%20om%20fotografering%20og%20filming%20fra%2 0luften%2063304_Bl0384_B.pdf
Har dere lagt ved personopplysningsblankett og taushetserklæring?

Edit:
Så nå at det ikke kreves personopplysningsblankett og taushetserklæring om man ikke søker om filming/fotografering over sensitive områder, og at NSM vil sende søkeren disse blankettene om de mener at det trengs for området man har søkt om.

andberge
21.February 2012, 07:45
Det er det skjemaet jeg sendte inn, la ikke ved personopplysningsblankett og taushetserklæring siden jeg søkte om et begrenset område jeg viste var uten sensitive områder. Får heller søke på nytt for hele landet nå som jeg har lov til å fly mens jeg venter i de 6 månedene...

hes
22.February 2012, 14:26
Det som er sikkert med nasjonal Sikkerhetsmyndighet er at du kan være ganske sikker på å ikke komme i kontakt med dem. Ringt 10 ganger over flere dager. Sendt 2-3 mailer for å prøve å få en bekreftelse på om søknaden min er registrert, men nei.

liteglow
22.February 2012, 22:08
Det som er sikkert med nasjonal Sikkerhetsmyndighet er at du kan være ganske sikker på å ikke komme i kontakt med dem. Ringt 10 ganger over flere dager. Sendt 2-3 mailer for å prøve å få en bekreftelse på om søknaden min er registrert, men nei.

samme skjedde meg...

men jeg bare sendte inn et skjema..
Driter egentlig i det.

Jeg kommer til å ta bilder uansett.
Har jo samtykke fra gårdseier der jeg blir å ta bilder.

RemiWM
22.February 2012, 22:12
Jeg sendte inn søknad i går, så får vi se hvor lang tid det tar. Jeg gjør uansett som liteglow, driter i det og filmer i vei. En fordel med lisens, er at du har noe å vise frem når tilskuere strømmer til og spør om lovligheten med filming fra lufta...

liteglow
22.February 2012, 23:49
ja såfremst jeg driver på med en Hobby så bryr jeg meg ikke så skrekkelig.
Men når\om man skal drive litt seriøst med eget firma, da må jo papirmølla være i orden vel.

andberge
28.February 2012, 08:16
For å drive kommersielt er dette papirmølla jeg har måtte gå igjennom:
I tillegg til lisens fra NSM har jeg ordnet ansvarsforsikring for drone gjennom QBE til kr 2500 pr år. Denne gjelder for alle fartøyene mine så lenge jeg har send inn bilde til databasen deres.
Har også fått 3 mnd. midlertidig tillatelse fra Luftfartstilsynet etter å ha sendt inn søknad med generell beskrivelse av operasjoner, utstyr og risikovurdering. Etter 3 mnd. må jeg ha vært på kurs holdt av UAS Norway
(4800kr for 5 timer).
Må holde meg 5 km unna alle flyplasser, innen synsrekkevidde med spotter til stedet og under 400 fot samt ta hensyn til omgivelsene.
Mye arbeid for ett foto-oppdrag!

Testflyr
28.February 2012, 10:04
I tillegg til lisens fra NSM har jeg ordnet ansvarsforsikring for drone gjennom QBE til kr 2500 pr år. Denne gjelder for alle fartøyene mine så lenge jeg har send inn bilde til databasen deres.
Har også fått 3 mnd. midlertidig tillatelse fra Luftfartstilsynet etter å ha sendt inn søknad med generell beskrivelse av operasjoner, utstyr og risikovurdering. Etter 3 mnd. må jeg ha vært på kurs holdt av UAS Norway
(4800kr for 5 timer).
Må holde meg 5 km unna alle flyplasser, innen synsrekkevidde med spotter til stedet og under 400 fot samt ta hensyn til omgivelsene.

Dette er den samme tilbakemeldingen jeg har fått, men det er litt lettere ved foto/filming til eget bruk, dette er hvis du ønsker å drive komersielt.
Det som ikke nevnes her, er utstyr som skal brukes, må være godkjent av teletilsynet, noe som faktisk kan være mye verre å få til hvis du ønsker å ha noe annet enn det som er godkjent innenfor rammen av frie kanaler (2.4 og 5.8, under 25mw) og godkjent RC utstyr...........antar forsikringen er låst mot dette?

Pistenbully
02.May 2013, 20:42
(4800kr for 5 timer).

Men MÅ man strengt tatt ha tillatelse fra Luftfartstilsynet for å drive kommersielt hvis man holder seg under 400fot?

liteglow
02.May 2013, 21:19
Men MÅ man strengt tatt ha tillatelse fra Luftfartstilsynet for å drive kommersielt hvis man holder seg under 400fot?

LT sier vi MÅ det ja.

Men det finnes vel såvidt jeg vet ingen lov som sier dette. ?
Så det er vel ikke like enkelt å bøtelegge noen for å ikke ha tillatelse fra LT, men om du har forsikring og godkjenninger i orden, så slipper du ialefall å tenke på at DU personlig sitter i knipe om det skulle skje noe gærlig !

affas
02.May 2013, 21:30
Luftfartstilsynet har en mulighet til å nekte dette. Lovhjemmel... Jeg er ikke sikker på at de har det i lovverket. Er godt inne i mye av LT sitt regelverk men ikke på modellfly og foto

Mvh
Alf

telecaster
09.May 2013, 15:29
LT sier vi MÅ det ja.

Men det finnes vel såvidt jeg vet ingen lov som sier dette. ?
Så det er vel ikke like enkelt å bøtelegge noen for å ikke ha tillatelse fra LT, men om du har forsikring og godkjenninger i orden, så slipper du ialefall å tenke på at DU personlig sitter i knipe om det skulle skje noe gærlig !

sjekk forsikringspapirene dine, særlig det med liten skrift, har du ikke tillatelsene i orden er du heller ikke dekka av forsikringen...........
Og tilsynet har sitt på det tørre, de har myndigheten til å gi eller å nekte tillatelse, det hjelper lite hvor dumt du synes det er.
Det er vissnok enda ingen som har fått endelig avslag etter å ha skrevet søknaden etter malen som foreligger på nettet.
Vi har passert 80 sider :) i beskrivelsen.

stein
06.August 2013, 10:10
Drar fram denne tråden igjen.

Sitter om dagen med LT sin mal for å sende søknad. Synes det en komplisert og uoversiktlig mal. Mye gjentakelser bla. Jeg har NSM og forsikring og myyye flytid og stabilt utstyr som (bank i bordet) aldri krasjer selv om jeg flyr nesten hver dag.
Jeg søker for VLOS, 400fot 500meter og kanskje det kunne være litt enklere å få godkjenning og drive litt på si. Får stadig forespørsler, men har bare drevet med trening hittil.

Hvor mange er det egentlig som har LT. Jeg har hørt alt fra 2 til 30.

Er det noen som kan tenke seg å selge en forenklet søknad som fungerer som jeg kan tilpasse til mitt behov? Evt en godt skrivekyndig person som kjenner godt til flyfoto som jeg kan leie til å skrive søknad?

ivers
06.August 2013, 10:26
Er det noen som kan tenke seg å selge en forenklet søknad som fungerer som jeg kan tilpasse til mitt behov? Evt en godt skrivekyndig person som kjenner godt til flyfoto som jeg kan leie til å skrive søknad?

Det er ingen mal på dette har jeg inntrykket av. Repetisjonene er der for at de skal vite at du skjønner ting. Er bedre at du legger inn personlige trekk i søknaden så de ser at du ikke har skummet igjennom ting,

Jeg har lagt ned masse arbeid i en søknad som bla omfatter gatebil og diverse andre tettbefolkede festivaler. Føler jeg ikke er i nærheten av å ha detaljert nok.

Forøvrig har de holdt på i 10 år nå med søknad om å få ta av med Starfighter i Norge... hva med landingen da..? :rolleyes:

liteglow
06.August 2013, 14:36
http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/RPAS-FAQ

dette er jo en forsåvidt viktig å smart regel å tenke på:

- Er det lov å fly over folk?
Nei, det er det ikke, med ett unntak. Dersom man har samtykke fra ALLE de som skal overflys kan det tillates dersom operatøren har godkjenning for dette. Operatøren skal da informere om hva dette dreier seg om, hva som skal gjøres, farene forbundet med å stå under fartøyet og informasjon om hvordan man skal oppføre seg dersom det allikevel går galt.

liteglow
06.August 2013, 14:41
sjekk forsikringspapirene dine, særlig det med liten skrift, har du ikke tillatelsene i orden er du heller ikke dekka av forsikringen...........
Og tilsynet har sitt på det tørre, de har myndigheten til å gi eller å nekte tillatelse, det hjelper lite hvor dumt du synes det er.
Det er vissnok enda ingen som har fått endelig avslag etter å ha skrevet søknaden etter malen som foreligger på nettet.
Vi har passert 80 sider :) i beskrivelsen.

@Telecaster: Tror du missforsto meg litt, det jeg mente var jo at om man har alle papirer i orden (fra LT\NSM) så er man iallefall tryggere om noe gærlig skulle skje (såfremst man også forholder seg til protokollene)

Men jeg er også enig i alle som mener det er et sirkus av papirer, for det er det absolutt!!
Hvor mye tid skal jeg egentlig legge i jobben med papirer, når jeg mest sannsynlig kjenner jeg er litt lei av å filme\ta bilder..
Slik som alle mine hobbyer så går jeg lei etter en stund, skal jeg da søke i 1 år med 39 sider A4 for å ta noen bilder her å der? vel ikke vet jeg...
Jeg er ihvertfall godt i gang med manualen til LT, og i tillegg har jeg godkjenning fra NSM.

Polymod
09.August 2013, 18:57
@Telecaster: Tror du missforsto meg litt, det jeg mente var jo at om man har alle papirer i orden (fra LT\NSM) så er man iallefall tryggere om noe gærlig skulle skje (såfremst man også forholder seg til protokollene)

Men jeg er også enig i alle som mener det er et sirkus av papirer, for det er det absolutt!!
Hvor mye tid skal jeg egentlig legge i jobben med papirer, når jeg mest sannsynlig kjenner jeg er litt lei av å filme\ta bilder..
Slik som alle mine hobbyer så går jeg lei etter en stund, skal jeg da søke i 1 år med 39 sider A4 for å ta noen bilder her å der? vel ikke vet jeg...
Jeg er ihvertfall godt i gang med manualen til LT, og i tillegg har jeg godkjenning fra NSM.

Du trenger:
Godkjennelse fra nsm, beskrivelse av hvorfor man ønsker godkjennelse, sikkerhetsanalyser innfor de oppdrag du skal utføre (laget ca 30stk) opperasjonsmanual for copteret med alle tekniske detaljer, forsikringspapirer, loggbokmaler, rapport før og etter utført oppdrag,
kvartalsvisrapport til LT, varsel pr mail før hvert oppdrag ++

Passerte 350 sider totalt.

Det er omtrent som å registrere deg som et helifirma.

Ikke glem alle lover å regler DU MÅ holde deg innenfor.
FPV er "no go" uten spotter med trainingkabel til egen kontroll.

Dynasti
09.August 2013, 20:31
Er vel egentlig nokk med lisens fra NSM? Så kan du iallefall poste filmer uten å være bekymret.

liteglow
09.August 2013, 22:28
Er vel egentlig nokk med lisens fra NSM? Så kan du iallefall poste filmer uten å være bekymret.

man skulle tro det, og mange tror det.
Men iflg. LT er svaret NEI !

Sålenge du flyr RPAS og tar bilder\film skal det være godkjent igjennom LT og NSM, + at du skal ha forsikring for 3.part.

Men husk at det er en viss forskjell på og ha film av flyturen, eller faktisk fly for å filme. ;)

stein
12.August 2013, 15:20
Nå er jeg på risikoanalyse. Det er en sunn øvelse, og mye går på at man skal ha vært gjennom alle scenarier oppe i hue.

Men jeg er veldig redd for at kompleksiteten i en sånn søknad gjør at de dyktige pilotene ikke gidder eller ikke kan. Det er de som er gode med penn og papir som får sine lisenser. Men er det sikkert at de er skikket til å fly for det?

Jeg klarer ikke å gjennomføre søknaden alene, så jeg har aliert meg med en skrivefør. Sammen skal vi nå målet, men det blir ikke lett.

Trulsen
12.August 2013, 19:32
Om opplegget er at det skal være bra skrevet og se fancy ut er hele poenget borte spør du meg!!

liteglow
13.August 2013, 00:36
Men jeg er veldig redd for at kompleksiteten i en sånn søknad gjør at de dyktige pilotene ikke gidder eller ikke kan. Det er de som er gode med penn og papir som får sine lisenser. Men er det sikkert at de er skikket til å fly for det?

Dette er noe som jeg er helt enig i !
Denne burde du sende vidre til Morten på LT avd. Bodø.

sierracossie
19.March 2014, 20:38
Jeg ringte til både NSM og LT idag. Fikk svar fra behjelpelige personer bege steder.
Ingen problem å få tak i.

Men når det gjelder å lage en slik operasjonsmanual så må man jo stå på litt for å få dette i sammen.
Det krever mange kvelder og timer for å snekre sammen alt.
Men for å driver kommersielt og kunne ha dette som en litt "utvidet" hobby som man kan kanskje ta på seg oppdrag på, så er jo en slik manual med tilhørende risikoanalyse og HMS dokumentasjon veien å gå.

Men helt ærlig så visste ikke jeg at det var så komplekst for å bruke droner på hobby basis.

Men når det er sagt så hintet han i luftfartstilsynet at søknadsprosessen rundt dette med droneflyging skulle bli lettere.
Dette fordi de fleste bruker dette som en hobby. Selvfølgelig finnes det noen unntak med de som driver profft.

Så det bør jo være en god nyhet for de som vil ha en søknad godkjent både hos LT og NSM.

stein
16.April 2014, 10:20
Hallo.
Det er mange tråder om dette temaet gitt:rolleyes:
Sitter og skriver på et opplæringsprogram for piloter. Det skal inn i manualen.
Nå er jeg på detaljert beskrivelse av alle delene i et multikopter og har kommet til punktet om batterier.
Noen som vet om noe fornuftig som er skrevet om behandling av LiPo, lading, lagring, minste spenning osv osv.

Vassa69
16.April 2014, 11:08
Dette er noe som jeg er helt enig i !
Denne burde du sende vidre til Morten på LT avd. Bodø.

Helt enig der ja. Jeg er ellendig med penna å og skrive slikt. Nå er hmjeg heldig vis medlem av ei gruppe som sammen tar seg av alt dette. Hadde det ikke vert for det så hadde det antagelig ikke blit noe. Muligens om jeg skulle starte firma. Noe jeg drømmer om. Men er nåkk ikke målbevist nokk! Kreds til di som for det til og står på!

stein
24.April 2014, 13:03
Jeg skal lage en database for logging av alle flyginger, vedlikehold osv. Noen forslag til databaseprogram?
Ellers straks ferdig med et ganske omfattende opplærings/treningsprogram (part D) til manualen som jeg evt kunne bytte mot vedlikeholdsdelen (part E) hvis noen har laget noe bra der.

KevInTheSky
24.April 2014, 13:11
Om du liker open source løsninger, vil jeg anbefale MySQL I bunn. Grensesnittet gjør du I wavemaker studio (som forsåvidt har en grei databaseløsning selv....). Enkelt å lage grensesnitt mot både desktop/tab/telefon eller hva det matte være. Kan hostes fritt I skyen via cloudfoundry for eksempel, så er loggen alltid tilgjengelig og alltid oppdatert.....

Er et par år siden jeg rota med disse programmene, men det fremsto som enkelt og intuitivt den gangen....

kevin

stein
24.April 2014, 13:45
Tusen takk Kevin :D Har MySQL på webhotellet. Skal få kompisen til å kikke på Wavemaker.

stein
02.May 2014, 16:46
Puh:p Der trykte jeg sendknappen og den stooooore zipfila forsvant opp til LT i Bodø. Så er det bare å vente i spenning:rolleyes:

stein
26.May 2014, 12:34
Puh:p Der trykte jeg sendknappen og den stooooore zipfila forsvant opp til LT i Bodø. Så er det bare å vente i spenning:rolleyes:

Hadde en lengre prat med Luftfartstilsynet idag i og med at jeg går og venter i spenning på svar på søknaden jeg sendte i begynnelsen av mai. Spørs om det ikke bare er å legge planene for kommersiell flyging på hylla for i år. Det er 32 søknader i bunken foran meg og behandlingen har ikke all verdens prioritet.

lain
26.May 2014, 12:36
Hørtes ut som typisk norsk byråkrati det der ja. Heldig så får du den til våren neste år.
Og folk lurer på hvorfor endel flyr ulovlig...

liteglow
26.May 2014, 13:10
jeg la hele søknaden på hylla jeg..

Etterspørselen etter bilder offentlig er ikke så stor at det er lønnsomt å bruke ukesvis på en manual ingen noengang kommer til å lese.
Man har jo fått tillatelse til å ta bilder nå uten godkjenning, så lenge det ikke er betalt jobb. jeg liker uansett å fly for min del og ikke andre :) men hvem vet om noen vil kjøpe et bilde senere i tid?

En ting er uansett sikkert, HELE tiden tenk sikkerhet enten du flyr betalt eller ei.
manual eller ikke så er det uansett en høy risiko å fly multi, og man ønsker ikke å ødelegge for andre med å være uforsiktig.
Så ta det med ro når man flyr å tenk nøye gjennom at det som KAN gå gærlig ofte går gærlig :)

lain
26.May 2014, 14:43
Enig i den liteglow. Jeg følger denne mer eller mindre, bare fordi jeg syns det er greit å ha rutiner på hva jeg driver med.
Dvs, jeg roper ikke clear. Men ellers prøver jeg å følge den. ^^

http://www.multirotorusa.com/wp-content/uploads/2012/08/openpilot-preflight-checklist.pdf

liteglow
26.May 2014, 17:13
Enig i den liteglow. Jeg følger denne mer eller mindre, bare fordi jeg syns det er greit å ha rutiner på hva jeg driver med.
Dvs, jeg roper ikke clear. Men ellers prøver jeg å følge den. ^^

http://www.multirotorusa.com/wp-content/uploads/2012/08/openpilot-preflight-checklist.pdf

Smart med checklist ja, både for din egen og andre sin skyld :)
Jeg har også en liten checklist, men har føyd på et punkt for min egen del, å det er å huske å slå AV kamera etter en flytur.
Er så mange ganger jeg finner en annen plass å fly, så oppdager jeg at jeg har glemt å slå av GoPro eller NEX kamera, så er det helt tappet for strøm :( (går ikke på sikkerhet, men på smart å husk listen hehe)

jotto
27.May 2014, 13:31
Skillet går ikke på om det er betalt jobb eller ikke. Det går på om det er nytteflyging eller rekreasjonsflyging. Hvis du flyr bare på gøy, så er det rekreasjonsflyging. Hvis du flyr for å ta luftfoto av hytta di for å planlegge hvordan du skal bygge den ut, så er det nytteflyging, hvis jeg tolker reglene riktig.

gr8pics
26.August 2014, 11:57
Er det dette skjemaet man fyller ut når man skal søke NSM? https://www.nsm.stat.no/Documents/skjemaer/Søknad%20om%20fotografering%20og%20filming%20fra%2 0luften%2063304_Bl0384_B.pdf
Har dere lagt ved personopplysningsblankett og taushetserklæring?

Edit:
Så nå at det ikke kreves personopplysningsblankett og taushetserklæring om man ikke søker om filming/fotografering over sensitive områder, og at NSM vil sende søkeren disse blankettene om de mener at det trengs for området man har søkt om.

Hvor så du det hen, med hvilken ordlyd?

Jeppe
30.August 2014, 00:20
Ny prøveordning for foto fra luften. (https://www.nsm.stat.no/aktuelt/ny-proveordning-for-foto-fra-luft/) ;)

bjornthans
30.August 2014, 00:57
hell yeah :) skål for den !!

DrEvil
30.August 2014, 01:42
Var ikke det "gammelt" nytt ?

Jeppe
30.August 2014, 09:16
Jaudå, det såg bare ikkje ut som om gr8pics hadde fått det med seg, så eg heiv opp linken. :)

culexus
30.August 2014, 11:52
Var ikke lft uenig med det nsm mener er greit da? De var jo ute for en kort tid siden og hadde noen meninger. Husker ikke hva det var men jeg er mer i gata med liteglow:) bruk hue og sunnfornuft:)

Max
30.August 2014, 12:00
Luftfartstilsynet sier vel noe slikt som at dersom du fester et kamera på flyet for å ta bilder mens man driver med rekreasjonsflyging så er det greit. Hvis man derimot flyr for å ta bilder så er det ikke greit. Så hvis formålet med flygingen er å ta bilder av noe, så kreves det altså lisens fra Luftfartstilsynet.

culexus
30.August 2014, 18:28
Der klarer jeg ikke å se forskjellen :) Det finnes altså to forskjellige måter å tørke seg i r...... på??

Max
30.August 2014, 18:51
Hehe, ja.
Sitat fra Morten Raustein i Luftfartstilsynet:
- Regelverket skiller på formålet med flyvningen. Hvis formålet er å fly for rekreasjon, sport eller konkurranse anses det som modellflyvning og man trenger ikke tillatelse. Da har man lov å filme selve flyvningen fra multikopteret, så lenge filminingen er en «bieffekt» av selve flyvningen, forklarer Raustein og legger til:
- Hvis formålet er å ta bilder eller filme, eller dersom flyvningen er for nytte eller næring, så må man være godkjent operatør, sier han.

Jeppe
30.August 2014, 19:54
For å vera heilt ærlig så syns eg Raustein er litt på jordet med det utsagnet. Det blir som å sei at alle hobbyfotografar gjer det fordi det er nyttig og for å tjene pengar på det.

Om skillet gjekk akkurat i du tar betalt for flyturen så ville me iallefall hatt ei betre definert grense. Det er i grunn slik eg har tolka regelverket fram til no.
Ikkje det at eg syns ein multirotor er ein større risiko dersom den er i ufta mot betaling, men på denne måten er iallefall skillet litt tydeligare. :)

culexus
31.August 2014, 11:01
Ja enig Jeppe. :) hvorfor gjøre det så vaskelig?

Jeppe
31.August 2014, 11:14
Men så er spørsmålet, viss eg var ute å flaug ein tur for moro skyld i bygda og la ut nokre bilete på f.eks facbook. Deretter er det nokon som ser bileta og gjerne vil betale for å bruke dei i ei brosjyre. Har flyturen då i ettertid blitt ein fare for nasjonalt luftrom fordi eg ikkje hadde papira på plass?

Det skal neimen ikkje vera enkelt!

Max
31.August 2014, 11:38
Men så er spørsmålet, viss eg var ute å flaug ein tur for moro skyld i bygda og la ut nokre bilete på f.eks facbook. Deretter er det nokon som ser bileta og gjerne vil betale for å bruke dei i ei brosjyre. Har flyturen då i ettertid blitt ein fare for nasjonalt luftrom fordi eg ikkje hadde papira på plass?

Det skal neimen ikkje vera enkelt!

Da er du inne på en annen sak. Bilder som er tatt av personer uten tillatelse fra NSM er heller ikke lov å publisere. Dette har ikke bare med Luftfartstilsynets regelverk og flysikkerhet å gjøre. Her er det NSM som setter ned foten.

Jeppe
31.August 2014, 12:05
Da er du inne på en annen sak. Bilder som er tatt av personer uten tillatelse fra NSM er heller ikke lov å publisere. Dette har ikke bare med Luftfartstilsynets regelverk og flysikkerhet å gjøre. Her er det NSM som setter ned foten.

Er du sikker? Eg greier ikkje å finne dette på informasjonssida til NSM?
Det nermaste eg kjem er dette:

"Ny prøveordning
Nasjonal sikkerhetsmyndighet har besluttet at det som en prøveordning fra 2. april og ut året ikke lenger er nødvendig å søke om tillatelse for fotografering og filming fra luften så lenge dronen er innen synsrekkevidde og man flyr utenfor restriksjonsområder. Et restriksjonsområde er militære områder med fotoforbud. Også sivile områder kan være merket med forbud mot foto.
- De aller fleste droner blir fløyet av vanlige folk, og denne aktiviteten utgjør ingen risiko for det Nasjonal sikkerhetsmyndighet skal bidra til å beskytte. Denne nye løsningen skal bidra til at regelverket ikke er til unødig hinder for folk flest, samtidig som vi ivaretar behovet for nasjonal sikkerhet, sier avdelingsdirektør Carsten Rapp i Nasjonal sikkerhetsmyndighet."

Slik eg tolkar det så er det ikkje nødvendig å forholde seg til NSM i det heile tatt så lenge ein ikkje flyr over spesielle restriksjonsområde. :)