PDA

View Full Version : til salgs: 1,3ghz 850mW sender og mottaker !

liteglow
20.August 2010, 12:37
Noen som er intr. i å kjøpe en lite brukt Video sender:

http://fpvsystems.com/index.php?main_page=product_info&products_id=51

Jeg fikk som sakt ca 300 meter rekevidde med denne.
Men det var med 3dbi antenne, har hørt at med patch antenne øker distansen betraktelig my mere !

Jeg har bestilt enda en video mottaker å sender, så lar denne gå billig om noen har behov for :)

mvh

dozer
22.August 2010, 11:51
Jeg fikk som sakt ca 300 meter rekevidde med denne.
Men det var med 3dbi antenne, har hørt at med patch antenne øker distansen betraktelig my mere !

Kun 300m? Jeg klarer 300m med mitt 10mW system fra fatshark!? (Standard antenne på brillene)
Uansett, hva skal du ha for det?

liteglow
22.August 2010, 12:01
Ja vet at 300meter er\var lite..
Men har lest å søkt litt rundtomkring, finner ut at med patch antenne og i luften så blir det strax bedre :)

Når jeg testa satt jeg senderen på bakken å gikk 300 meter bortover.
Jeg fikk såvdt prøvd den på flyet her om dagen, virker som at rekkevidden er litt lengre i luft... men lover ingenting.

tenkte ca 500,- ellerno

Bjeff
22.August 2010, 14:20
Her er det noe som er veldig feil. Dette handler ikke om manglende patch-antenne, men om at det enten er ødelagt/skadet utstyr, eller feil bruk av utstyret.

liteglow
22.August 2010, 22:09
Her er det noe som er veldig feil. Dette handler ikke om manglende patch-antenne, men om at det enten er ødelagt/skadet utstyr, eller feil bruk av utstyret.

høh ??

Alle vet at med patch antenne øker rekkevidden betraktelig.
Alle burde også vite at luft til luft signal går lengre enn signal på bakkeniva !

Men at utstyret ikke lever opp mot dataene kan sikkert stemme da 800mW burde sendt lengre.
Men når det gjelder billig utstyr fra china så kan man ALDRI stole på tallene dem oppgir.

Ser faktisk at 2 forskjellige sider selger samme RX med forskjellige tall på rekkevidden.

capy
23.August 2010, 01:01
Liteglow, har du video av testen?

Bjeff
23.August 2010, 10:48
Liteglow; dersom det er riktig at du får "litt lengre rekkevidde" enn 300 meter i lufta, er det noe alvorlig galt. Med en 3dbi antenne burde du få mye lengre rekkevidde. 300 meter på bakken behøver ikke være så ille, avhengig av forholdene (ujevnheter i bakken, fuktighet i gress osv). Sikker på at begge antennene sto rett opp?

liteglow
23.August 2010, 17:32
Har ingen video, men neste gang det er oppholdsvær kan jeg prøve å få filmet en test :)
Kan jo godt hende det er noe defekt med sender\mottaker... da jeg ikke vet hva som er normal rekkeviddepå noe slikt egentlig.
Har jo bare litt erfaring med elendige 2.4ghZ kamera med innebygd sendere som klarte 10 meter innendørs :P

Ja begge antenne stod opp, prøvde både opp og ned og alle vinkler faktisk..
Prøvde meg på en quad antenne, men resultatet ble akkurat det samme som med gummi antenna.

Har bestilt meg Lawmate 1000mW settet, i tilleg en Patch antenne og VEE antenne, håper resultatet blir bedre her da !! :-)

liteglow
25.August 2010, 22:51
Jeg beholder denne selv for moro-bruk i hjemmet :)
Orker ikke selge en modul "om" den ikke virker slik den skal..

Bjeff
25.August 2010, 23:00
Jeg tipper den funker utmerket bare du får optimalisert plassering osv. Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor du skal ha så kraftige sendere, du kommer flere km med 300 mw og patch/diversity. Lykke til!

liteglow
25.August 2010, 23:31
Jeg tipper den funker utmerket bare du får optimalisert plassering osv. Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor du skal ha så kraftige sendere, du kommer flere km med 300 mw og patch/diversity. Lykke til!

Jeg har som sakt bestilt patch antenne til RX og en tilpasset VEE antenne til TX. så håper at jeg får bedre signal.
Skjønner hva du sier med at man ikke trenger så kraftige sendere.

For min del er det helt ok med 10-100mW sendere, om dem funker :P
Jeg bestilte 800mW, og ut fra den fikk jeg bare 200 meter.

Så med Lawmate sin 1000mW får jeg se hvordan resultatet blir.
Om Lawmate sin sender blir overkill, så kan det godt hende jeg prøver meg på en mindre.

Jeg finner bare EN løsning, å det er å prøve å feile... siden det er betydelig lite informasjon å finne som faktisk gir klare svar (og som stemmer) !

Bjeff
01.October 2010, 20:27
Tja, nå tror jeg det du har fått av info her burde være korrekt. Du får si fra dersom du opplever at 1 watt forstyrrer på nært hold, slik mange har opplevd med 2.4. Mao kjempebra på langt hold, men ikke så bra på nært hold.

Jeg har hatt utrolig mange tenkelige og utenkelige problemer med FPV. Noen av dem har vært "uforklarlige", andre har faktisk vært uforklarlige. Men de fleste har vært lokaliserte, og løst. Her snakker vi om alt fra ødelagt kontakt til patch-antenne, feil instilling av diversity, glemt å sette antenna på flyet opp, flatt videobatteri, flatt mottakerbatteri, løs kontakt til videosender, dårlig lodding, ødelagt kameraplugg, men spesielt dårlig plassering av elektroniske komponenter.

liteglow
01.October 2010, 21:00
Det som anngår den første 800mW senderen (med DIGITALT display) så har det vist seg at den er exemplarisk dårlig kvalitet..
Så styr unna denne !!!

Derimot har jeg nå mottat å fløyet xx antall ganger med min Lawmate 1000mW sender og mottaker.
Alt funker helt perfekt, både på nært hold og LANGT hold ;)

Det eneste jeg merker er at 50-100 meter BAK patch antenna er det dårlig signal hehe.. men det er akkurat slik det skal være også :)

Når patch antenna er vridd mot flyet er signaler like godt som fra 1meter til 5km avstand...

Bjeff
02.October 2010, 21:38
Det høres knallbra ut. Hvilken rc tx/rx bruker du?

liteglow
03.October 2010, 00:09
@Bjeff:
med min Lawmate 1000mW sender og mottaker.

-------

Bjeff
03.October 2010, 02:05
Jeg spurte om hvilken rc tx/rx du bruker.

liteglow
03.October 2010, 03:32
aha...
RX og TX betyr jo bare trådløs enheter :P som eg Lawmate til video.
Som radio på flyet bruker jeg Futaba 9z og Futaba R319DPS mottaker :)