Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 30

Thread: Vil du bygge et quadcopter? Her finner du alt du trenger for å sette igang!

Default Vil du bygge et quadcopter? Her finner du alt du trenger for å sette igang!

Hei.

Det er mye informasjon både her på forumet, og der ute på nettet som beskriver delelister til racing quadcopters som i stor grad er utdatert. Jeg lager derfor en deleliste basert på gode råd og diskusjoner fra forumet, slik at nye medlemmer som ønsker å bygge en slik quad enkelt kan få en oversikt.
    Jeg er forholdsvis ny i dette selv, men jeg har grei oversikt over de ulike delene. Hvis man ønsker svar på forskjeller utover de få jeg beskriver, er det bare å spørre. Det finnes hundrevis av mennesker her inne som har langt mer kunnskap enn meg.

RAMMER:
    De kommer i ulike størrelser og fasonger. ()
    Den mest brukte rammen for de som ønsker noe helt enkelt og økonomisk er ZMR 250 til ca. 250,-.
    Den neste på lista er Alien-kopien Martian 230mm til ca. 300,-. Denne har også kommet i en v2 (takk Bjornthans) Martian v2.
    Ser man på formen på disse nybegynnerrammene, er den første, ZMR, formet som rammen på en bil, mens de andre, Martian 1 og 2, har en "x-form". X-form er vel det som i all hovedsak anbefales til gjennomsnittlig bruk, da den beveger seg forholdsvis likt på alle akser. Dette bringer oss videre til den mest brukte rammen av de som ønsker det beste, Alien 5" ramme.
    Dette er rammen som per dags dato er mest brukt av "pilotene" på toppnivå, samt flere av brukerne her på forumet. De aller fleste vil nok være enig i at den er verdt pengene.

FLIGHTCONTROLLER, ELLER FC:
    Selve knutepunktet i quadcopteret, som CPUen i datamaskinen.
    Først vil jeg nevne at disse naturligvis bruker software. De fleste her på forumet bruker Betaflight, mens KISS-FCer tar i bruk egen software. Dette legger man inn selv, og er til en viss grad ikke noe en behøver å tenke på ved innkjøp, annet enn at man sjekker at den er kompatibel med softwaren man ønsker å bruke.

Her finnes det ufattelig mange alternativer og merker. Vil man ha det helt enkelt, kan man se på f.eks. CK Naze32 REV6. Denne gjør jobben, og gir det man trenger for å få quaden i lufta.
    Tar man steget opp kan man f.eks. se på Tornado eller Cyclone fra ImpulseRC, som også produserer Alien-rammen: Tornado FC - Cyclone FC.
    Man kan også gjøre det enklere for seg selv ved å kjøpe FC med innebygd OSD (se avsnittet om OSD nedenfor), som f.eks. Beerotor F3. (Takk til Bjornthans!)
    Til slutt kan man også nevne KISS FC, som noen mener er i en klasse for seg. Her på forumet er man nok i stor grad enig om at det er en god FC med god software, men at man kan oppnå samme resultat med en grei FC med Betaflight.

ESC:
    Her trenger man èn per motor, altså fire, men det anbefales å kjøpe minst en ekstra da disse noen ganger kan ryke under installasjon. (Også under krasj, naturligvis)
    De måles i ampere, og kommer i ulike modeller. De jeg linker til kommer også i andre størrelser, så her må man vurdere hva slags trekk man forventer av motorene.

Jeg hopper over en del av de helt enkle, da jeg tenker at det prismessig ikke er de store forskjellene. Vi begynner derfor på de populære 20A Littlebee ESC. Disse kommer også i en nyere "pro" versjon, samt i 30A varianter.
    Deretter hopper vi rett til KISS 24A ESC, som også er meget populære, men samtidig også kostbare. Disse kommer også i ulike varianter.

MOTOR:
    Vi trenger altså fire motorer, men også her anbefales det å kjøpe et par ekstra - i tilfelle krasj o.l.

Vi begynner nederst på skalaen, og ser på SunnySky 2204 - 2300kV. Jeg flyr med disse selv, og de funker helt greit og gir plently med punch i en nybegynnerfase.
    Jeg vil allikevel bytte til Emax RS2205 - 2300kV da disse går for å være noe av det beste man får mtp. thrust per i dag.

RADIOMOTTAKER:
    Her behøver vi kun å kjøpe en, og jeg kommer kun til å nevne en her, da den er grei i pris, og funker meget godt:
    FrSky X4R med SBUS.
    NB: Fungerer kun mot Taranis, eller annen sender med XJT-modul. (Takk, Sindre!)

VIDEOSENDER:
    Også her er det en verden av alternativer, og her står man fritt til å velge selv. Jeg gir et par eksempler på ulike modeller, men bruker heller tid å beskrive forskjeller og betegnelser verdt å merke seg.
    Styrken på videosenderen, som avgjør avstanden man kan fly før man mister bildet, måles i mW. Her får man videosendere fra 25mW og oppover. Mest brukt er kanskje 600mW, men om man flyr mye med andre som også bruker videosendere, bør man vurdere 200mW.
    De kommer også på ulike bånd, men mest vanlig er 5.8GHz.
    ImmersionRC 600mW 5.8GHz
    AOMWAY 200mW 5.8GHz

KAMERA:
    Her nevner jeg også kun et, da det koster rundt 350,-, og er det beste som er. Kjøp dette, ikke tenk mer på det: HS1177 kamera.

OSD, ELLER ON SCREEN DISPLAY:
    De aller fleste som flyr FPV er avhengig av feedback fra quaden, spesielt muligheten til å kunne avlese nivået på batteriet, og også signalstyrken på radioen. Da kan man ta i bruk OSD. Disse fåes kjøpt over alt, men kan være litt vanskelige å sette opp. Her må en ta Google fatt, og lese! For å gjøre det enkelt kan man også gå til innkjøp av FC med innebygd OSD, slik som Beerotor F3 jeg linket i avsnittet om FCer.

RADIOSENDER:
    Her er det også mange alternativer, men jeg begrenser det til to stykker.

Den første er en billig inngangsmodell, FlySKy TH9X.
    Det anbefales på det sterkeste at man går til innkjøp av en god kontroller med en gang, da denne vil kunne følge deg i årevis innenfor hobbyen. Kjøp derfor Taranis Plus (følger med X8R mottaker) med en gang, så slipper du å oppgradere!

BRILLER:
    Her finnes det også mange modeller, og det mest brukte merket heter Fatshark. Det greieste her er egentlig å ta en titt på ulike tester på YouTube, samt besøke andre som flyr og prøve ut briller før innkjøp! Bare pass på at videosenderen passer overens med mottakeren!

ANTENNER:
    Det medfølger standard antenner når man kjøper både videosender og mottaker, men det anbefales å bytte ut disse for å øke signalstyrken betraktelig. Her må man passe på at man kjøper antenner med rette pluggen, slik at det passer. AOMWAY 5.8GHz sirkulær polarisert antenne.

PROPELLER:
    Her tar jeg i betraktning de to motorene jeg har skrevet om.
    Kjøp DAL 5040 triblade, eller DAL 5045 triblade v2. DAL propeller tåler en støyt. De finnes også hos andre forhandlere enn den jeg linket, så her er det bare å Google!

BATTERI OG LADER:

Her kommer en kjapp introduksjon til batterier:

Innenfor quadcopter-delen av hobbyen brukes som regel kun 3cell (3s) og 4cell (4s) batteri. De fleste aktive quadcopter-"piloter" her inne anbefaler 4cell batteri, selv for nybegynnere.
    Noen mener kanskje man bør begynne med 3s batteri for å få mindre punch, men vi er flere som er uenig i dette:
    Joda, du får mindre direkte punch i quaden med et mindre batteri, men vil du egentlig ha mindre punch? De fleste situasjoner som oppstår med en slik quad kan løses ved å flippe rett vei, og gi full throttle. Da får du høyde "in no time". Jeg kjøpte selv 3s batterier fordi jeg trodde dette skulle gjøre det enklere å kontrollere quaden, og det gjør det ikke. Kontrollen forblir den samme på 3 og 4s, men du har mer å gå på, på et 4s.

Da har vi avklart at det er 4s-batteri du vil ha. Nå kommer en annen faktor man må ta hensyn til i LiPoenes vide verden, nemlig C-rating, eller "discharge-rating". Enkelt forklart sier dette tallet noe om hvor raskt batteriet kan tømmes. Jo høyere C-rating, jo raskere vil quaden respondere og reagere. Vekt er også et viktig punkt når det kommer til quadcopter, så man bruker oftest forholdsvis små 4s batterier, som dette Tattu 1300mAh 75C.

mAh forteller ganske enkelt hvor mye "plass" du har i batteriet, som igjen har innvirkning på hvor lang flytid du kan forvente. Som sagt, quadcopter er sårbart for vektøkning, så vi bruker å holde oss innenfor 1550mAh-grensa.

Så må man naturligvis også lade disse batteriene, og her kan man velge å starte med en helt enkel SkyRC iMAX 6A lader, eller gå for de mer avanserte greiene med en gang.
    Laderne har en oppgitt ampere-grense, som forteller noe om hvor raskt du vil kunne lade batteriene. 6A, som den jeg linket til har, er ikke stort - men den duger til de som kun har 4 - 5 batterier og ikke har noe imot å vente et par timer på opplading. Ladere UTEN innebygget powersupply (takk Gassguruen!) trenger en powersupply, slik at man klarer å levere nok strøm fra uttak i vegg til lader.

En kjapp gjennomgang av selve ladingen:

Først og fremst anbefales det at man bruker parallel-brett når man lader, slik at man kan lade flere batterier om gangen. Deretter er det også viktig at man ikke forsøker å lade et batteri med for høyt strømnivå.

1C, 2C, 3C osv. beskriver i ladesammenheng ikke discharge-raten som jeg gjennomgikk over, men heller en enhet for ladestyrke.
    Hvis man skal lade et batteri på 1300mAh, vil 1.3A være 1C.
    2C blir 2.6A
    3C blir 3.9A.

De fleste anbefaler at man lader på 1C, eller ikke mer enn 2C. Med et parallbrett blir utregningen for 1C litt mer komplisert, men med et par huskeregler går det bedre:

1. Antallet celler man innstiller laderen på øker IKKE med antallet batterier. 3 stk. 4s-batterier i parallel betyr ikke at du skal forsøke å lade batteriet som om det har 12 celler. (Se konkret eksempel nedenfor!)

2. mAh ØKER når man kobler flere batterier sammen! 3 stk. 1300mAh batterier blir det samme som 1 stk. 3900mAh batteri.

3. EKSEMPEL: Jeg vil lade 5 stk. 1300mAh 4s batteri på 1C.
    Jeg setter først laderen til "LiPo Balance Charging", deretter forteller jeg laderen at det er et 4s-batteri jeg ønsker å lade. Så skal jeg finne amperen, og jeg ønsker som nevnt å lade de på 1C:
    5*1300mAh = 6500mAh = 6.5A (1C).

Husk også at batterier ikke må oppbevares mer enn maks et døgn fulladet, og at man ikke tapper for mye når man flyr - da blir det ødelagt. De fleste ladere har en egen innstilling som heter "storage", og denne er fin å bruke etter en dag ute i "felten", slik at batteriene oppbevares med riktig mengde kapasitet når de ligger stille.

DIVERSE:
    Det er også en del utstyr man kan velge å kjøpe for å gjøre opplevelsen bedre. Noen av disse er også nødvendig for å få flydd, eller montert quaden.

1. Loddebolt og loddetinn. Dette MÅ du ha.
    2. 5V BEC. Batteriet du bruker på quaden vil gi mellom mellom 11.1 og 14.8V avhengig av om du bruker 3 eller 4s batteri. Felles for dem begge er at volten er for høy for enkelte av komponentene i quaden, da spesielt FC. Du trenger derfor en regulator som kan omgjøre volten inn til stabil 5v ut. Dette må du ha om ikke FC eller PDB (power distribution board) har det innebygd.
    3. Buzzer! Denne lager lyd når du ønsker det, og kan gi en god pekepinn på hvor quaden befinner seg om du har krasjet. Dette er også et must-have!
    4. Strips. I hauger og lass.
    5. Ekstra servokabler.
    6. Batteri og batterilader.
    7. Lim til diverse.
    8. Plastidip for å beskytte komponenter mot vann o.l.
    9. Krympeslanger til bl.annet ESCer.

Okei! Da vet du i stor grad hva som behøves av deler for å kunne bygge eget quadcopter.
    Hvis du ønsker å kjøpe et kit med deler som passer overens (med unntak av kontroller, briller/videomottaker) har Dag på forumet tipset om dette kittet, som faktisk inneholder top-shelf produkter!

Hvis dere som kan mye mer om dette enn meg ønsker å legge til noe, kan dere sende en PM så skal jeg få det opp her med en synlig takk til bidragsyteren!

Applaus...veldig bra Cas !

Edit: Ta gjerne med batterier/lader også. Jeg anbefaler alle å starte med 4S med en gang. Mer punch, men også lettere å fly. Tattu serien er jo et godt alternativ.
    Last edited by daggad; 30.May 2016 at 11:06.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Senior Member bjornthans's Avatar

Flott tiltak. denne skal eg henvende newbies til hele tiden. sparrer meg for mye skriving :P
    men ville lagt inn at det er en martian II som har blitt forandret fra forrige. http://www.hobbyin.com/item/Martian-...rm-803498.html
    ville også lagt inn beerotor F3. den har "all the bells and whistles" der er alt innebygget og mye enklere for newbies å komme rundt uten å drive å lodde osd,currentsensor osv.
    det første ferskinger spør etter her er osd. for å tune.
    Taranis - ET-Vectors all the way - T960,arris,wkm - fy650 - DRQ250x2 - DRQ360 -Flip260 -Nex Neo,pixhawk - Fpvraptor - ZII - FX-61 - 2x bixler-Skywalker,MFD-Blunt Sumo-QAV 500g-Quadframe Y6-CP helis-Mye IRC 600-EZuhf-mye fox 800 1.3ghz-DJI GS m/ipad

Må nesten huske å spesifisere at mottakeren du refererer til kun funker med Taranis eller XJT modul Bra tiltak!

Senior Member bjornthans's Avatar

Quote Originally Posted by Cas View Post
    Takk, fikset!
    no problem. bare artig at noen tok seg tia til å lage den der
    Taranis - ET-Vectors all the way - T960,arris,wkm - fy650 - DRQ250x2 - DRQ360 -Flip260 -Nex Neo,pixhawk - Fpvraptor - ZII - FX-61 - 2x bixler-Skywalker,MFD-Blunt Sumo-QAV 500g-Quadframe Y6-CP helis-Mye IRC 600-EZuhf-mye fox 800 1.3ghz-DJI GS m/ipad

Quote Originally Posted by sindrej View Post
    Må nesten huske å spesifisere at mottakeren du refererer til kun funker med Taranis eller XJT modul Bra tiltak!
    Takk, da var det oppdatert!

Denne ser veldig bra ut synes jeg for de som vil ha ferdig pakke klar til bygging: http://www.birdseye.nu/index.php?id_...duct&id_lang=1
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer