Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 21

Thread: FPV Longe range frekvenser

Default FPV Longe range frekvenser

Hei
    Er nybegynner og har skaffet meg en FPVraptor V2.
    Vil prøve å se hvor lang jeg kan fly.
    Er det noen som har tips til hvilket frekvenser jeg burde bruke til de forskjellige streamene ?
    Jeg har skjønt at de laveste går lengst men med redusert bilde ..
    -Roger

1.2Ghz video og 433Mhz/868ish longrangesystem. Skal du fly med 2.4Ghz radio så bør du beholde 5.8 video og heller gå for direksjonelle antenner.

Men neste anbefaling er å bruke det du har og få litt erfaring med det. Om du ikke har noe FPV utstyr i fra før så gå for 5.8 video og prøv deg frem med antenner etterhvert. Du kan komme langt med der også og det tilgir mye mer nå installasjonsplassering, støy til annet utstyr osv.

Alle skal fly langt i starten, men de fleste finner ut hvor kjedelig det er fort og begynner med andre ting

Hehe Takk for reply'en.
    Det er sant det du sier. Som nybegynner så får du lyst til å 'go all the way' med det samme. Men fornuften har begynt å sige inn. Heldigvis
    Så jeg begynner vel med 5.8ghz for vtx.

Men kjedelig blir det ikke med LRS. Jeg så sakte tv fra Bergen - Oslo og jeg synes det var veldig spennende ... Det skal sies at jeg brukte Google map samtidig. Så jeg det ligger nok litt i blodet.

Hei og velkommen Roger,
    Ja elsker du sakte tv så skal du ikke se bort fra at long range er tingen for deg.
    Jeg er også glad i det, og synes det er veldig lærerikt å se hvordan det henger sammen med frekvenser, vekt, energi, osv for å få optimalisert riggen både i lufta og på bakken slik at en får mest mulig ut av flyet på en relativ trygg måte.

Men som minim helt korrekt påpeker så er det absolutt å anbefale at man starter med enklere oppsett og lærer mer av det. Det er uansett utrolig mye morro og jeg husker klart den første turen jeg hadde på 1 km
    FPV Raptor, Twinstar, ZII, ZIII, Skyfun, RC Explorer tri, Blackout, Taft Viper..+ masse andre fly. Hornet+FY31AP, Vector, Dominator HD, V2, skjermer, sendere og mottagere i 1.3ghz, 2.4ghz, 1.3ghz..EzUHF..Nerdcam3D..you name it.. AAAAAAAAFFFFFFFFFFKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!

Du kommer ganske langt unna 1 km i luftlinje! Hehe. Men det er feil at lavere frekvenser gir "dårligere" bilde. Det gjør det ikke, hehe. Forskjellen på 1.3 og 5.8 ghz er rekkevidde, penetration igjennom "ting" og lufta og båndbredde. Det blir uansett brukt analogt signal til både 1.3 og 5.8, så det har ikke noe å si på bildekvaliteten.

Jeg hadde kjøpt 1.3 Ghz uansett jeg da, for jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøpe "starter" kit 5.8 ghz for så å gå over til 1.3? Skal du fly langt, så burde man uansett bruke 1.3, og 5.8 ghz på racing.

Jeg er ikke helt enig med deg på det med bildet Walter. 1.3ghz gir et litt dårligere bilde spesielt på fargene, men det er ikke mye om å gjøre det er sant. Jo de er begge analoge signaler men 5.8ghz har mye høyere båndbredde enn 1.3ghz.

Men det å bare begynne med 1.3ghz kan jo være greit. Minuset er dårligere utvalg av sendere, mottagere og antenner. Men de er jo heller ikke så vanskelige å få tak i da.
    En annen ting er at UHF er nesten et must.
    FPV Raptor, Twinstar, ZII, ZIII, Skyfun, RC Explorer tri, Blackout, Taft Viper..+ masse andre fly. Hornet+FY31AP, Vector, Dominator HD, V2, skjermer, sendere og mottagere i 1.3ghz, 2.4ghz, 1.3ghz..EzUHF..Nerdcam3D..you name it.. AAAAAAAAFFFFFFFFFFKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!

1.2ghz slår også lettere ut GPS og 2.4Ghz radio så det kan bli litt plunder å begynne med det. Mye mer feilkilder og vart for plassering osv. 5.8 tåler nesten alt Det er jo noen kinesere som flydde nesten 100km på 5.8 også så det er absolutt muligheter

Quote Originally Posted by minim View Post
    1.2ghz slår også lettere ut GPS og 2.4Ghz radio så det kan bli litt plunder å begynne med det. Mye mer feilkilder og vart for plassering osv. 5.8 tåler nesten alt Det er jo noen kinesere som flydde nesten 100km på 5.8 også så det er absolutt muligheter
    Såpass ja 10 mil, hva brukte de av sendereffekt da?

Som vi har snakket om ofte før så er det umulig å si noe om hvor langt en antenne, en sender, en frekvens etc går da det er så enormt med variabler rundt det. Om man flyr fra en fjelltopp i en eller flat ørken med 1.3 800mw sender og gode antenner så er vel det nesten optimalt.
    Ellers jobber fuktighet, forstyrrelser, fresnel soner, bla bla bla med det de har for å gjøre flyturen kortere.

Man sparer veldig mye på å finne folk som har brukt tid på dette og så blindt kopiere oppsettene deres.

Quote Originally Posted by smurfen View Post
    Såpass ja 10 mil, hva brukte de av sendereffekt da?
    Mener det var 1Watt Aoemway eller hva de blå sakene heter. Det var montert i en myflydream.