Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 21

Thread: FPV Longe range frekvenser

Quote Originally Posted by daggad View Post
    Som vi har snakket om ofte før så er det umulig å si noe om hvor langt en antenne, en sender, en frekvens etc går da det er så enormt med variabler rundt det. Om man flyr fra en fjelltopp i en eller flat ørken med 1.3 800mw sender og gode antenner så er vel det nesten optimalt.
    Ellers jobber fuktighet, forstyrrelser, fresnel soner, bla bla bla med det de har for å gjøre flyturen kortere.

Man sparer veldig mye på å finne folk som har brukt tid på dette og så blindt kopiere oppsettene deres.
    Godt sagt. Det eneste jeg vil presisere er at det er vanskeligere å få en god totalopplevelse med 1.2 enn 5.8. Man må ha kontroll på så mye mer og det er mer sårbart for nybegynnerfeil. Går helt fint å begynne på det, men 5.8 er noe som er greit å ha uansett og det er mye enklere å få det bra til ut av boksen. RX/tx er igrunnen så rimelig at det er ikke krise å kjøpe 1.2 utstyr om 5.8 blir begrensningen. Min favoritt på video er egentlig 2.4Ghz som er en god kompromiss, men da utgår 2.4 radio utstyr.

Quote Originally Posted by minim View Post
    Mener det var 1Watt Aoemway eller hva de blå sakene heter. Det var montert i en myflydream.
    Utrolig bra med 10 mil på 1 watt, har god kontroll på antenner, støykilder og annet da, sendereffekten er jo bare en del av greia.
    Man ser jo hvor langt radioamatører kommer med lav effekt, selv om det ofte er et enkelt målbart signal og de kan ha gigantiske antenner.
    Mens videostrøm krever jo en del båndbredde, og det man har av antenne(r) på den flygende gjenstanden får jo sine fysiske begrensninger.

Ja det er det. Men det skal sies at det var omtrent bare snø i bildet mot slutten.. Skal ligge en video på youtube et sted om du leter litt.

Grunnen til at antennene er så store hos radioamatører er fordi de ofte sender på lave frekvenser f.eks 160/80/40/20meter (dette er lengden av en bølge) så da ser du hvor lang en antenne kan bli Jeg hadde en 40 meter lang antenne på min amatør stasjon og det var jo litt fasinerende hvor langt man kom ut med et radiosignal på gode dager. Som du sier så er det veldig mye andre parametre som spiller inn.

Senior Member
    Blog Entries
    1

5.8G video snacks får du før eller siden nytte av, også om du går for UHF/1.3G senere.
    Er du i jæren område, er du også selvsagt velkommen innom på hobbyrommet for en prat, har selv snubla i det som er av fallgruver

Takk for alle tilbakemeldingene godt folk. Interessant å lese hva dere mener.

Jeg kjøpte tilslutt Dragonlink v3 Tx på 433 mHz. Er det noe som har erfaring med denne ?
    Jeg kan legge opp en post når jeg har den mellom hendene, så kan vil lage litt synergi

Fant to som fløy 100km vekk, først kinesere (mulig de minim sikter til)?
    https://www.youtube.com/watch?v=aqMm_gzuRYI

Men også denne som bruker Dragonlink på 1280mhz, 1 Watt og Yagi-antenner i begge ender.
    https://www.youtube.com/watch?v=ckcsCOvXBuw
    Da bør man nok ha koll på retningen i begge ender, for Yagi antenner er vel ganske retningsbestemte.

Jeg har Dragonlink v2 og kan si at DL er et merke som leverer kvalitet og helt superb kundebehandling.
    Mike som er eier av firmaet har super kontakt med kundene og tar imot tips til videreutvikling samt support.
    Så du har virkelig gjort riktig kjøp av radio system.

Om ingen her kan svare deg ang support så anbefaler jeg deg å spørre på RCG på tråden til DL der, den har flere tusen sider med info og tilbakemeldinger.

LINK
    By: Hammerfest FLY: Trident's HANGAR | Buffalo FX-79 | Zephyr 2 og MFD-MyTwinDream YouTube: TridentMr | 3D printer på bestilling, send PM. |

Quote Originally Posted by roger View Post
    Takk for alle tilbakemeldingene godt folk. Interessant å lese hva dere mener.

Jeg kjøpte tilslutt Dragonlink v3 Tx på 433 mHz. Er det noe som har erfaring med denne ?
    Jeg kan legge opp en post når jeg har den mellom hendene, så kan vil lage litt synergi
    Har hørt mye bra om dragonlink så du trår nok ikke feil der. Jeg hadde EzUHF før og kjører nå TBS Crossfire og begge fungerer bra, men jeg har hatt startvansker med begge deler Husker enda første turen min med EzUHF som rakk 3-400meter før quadden datt fra himmelen. Var også svært plaget med glitching på crossfire når vi var på treff på Gjøvik og mange flydde 2.4/5.8Ghz, men i ettertid så tror jeg det kan ha vært en antenne som hadde hatt eg en tur inn i en propell. Er nok ingenting som er fritt for forstyrrelser og fysikkens lover, men med DL tror jeg du kommer så langt at det er video linken som blir bekymringen

Men er DL egentlig bedre i tester enn EzUHF ?
    Synes å huske at IBCrazy testet dette en gang. Klarer ikke erindre om det var distanse men EzUHF var i alle fall bulletproof på motstand mot støy.
    Selv synes jeg det er så enkelt med JR modulen de har så det er den jeg bruker. Hadde Dragonlink tidligere (mener det var V2) med det var når mottagerne deres var store og dyre, dette er vel kraftig forbedret. Hadde aldri problem med DL skal sies, det bare virket.

Edit, fant den:

Sikkert etter jeg så denne jeg byttet fra DL..

Men jeg ser veldig mange av de som flyr virkelig langt bruker DL så helt sikkert er veldig bra valg.
    Last edited by daggad; 22.February 2017 at 19:44.
    FPV Raptor, Twinstar, ZII, ZIII, Skyfun, RC Explorer tri, Blackout, Taft Viper..+ masse andre fly. Hornet+FY31AP, Vector, Dominator HD, V2, skjermer, sendere og mottagere i 1.3ghz, 2.4ghz, 1.3ghz..EzUHF..Nerdcam3D..you name it.. AAAAAAAAFFFFFFFFFFKKKKKKKKKK !!!!!!!!!!

Tror ikke man kan trå så veldig feil med EzUHF/Dragonlink/Crossfire igrunnen. Riktig satt opp så holder de i milesvis alle sammen.