Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 17

Thread: DIY Pepperbox antenne

Default DIY Pepperbox antenne

Tenkte jeg skulle lage en egen tråd på dette da kanskje flere kunne tenke seg å lage en slik. Det er en morsom utfordring i alle fall !

Dette er jo to crosshair antenner som er kombinerte. Så det aller første er å se hvordan en crosshair bygges. Slett ikke vanskelig:
    http://fpvlab.com/forums/showthread....tenna-tutorial!

Så til Pepperboksen. Jeg fikk et mål på avstanden mellom Crosshair antennene på Sindre sin original og det var da 232mm.

Men to skal bli en så det vanskelige var å finne ut hvordan disse kunne matches sammen, eller fases som det visstnok heter. Dette fant jeg ut her:

Kort fortalt: Man må koble to 50ohm kabler til en. Trikset da er å bruke 2 kvartlengde biter med 75ohm kabel som en kjenner VF til, og kombinere dette inn i en ny 50ohm (RG316 er jo standard her). Oppskriften anbefaler da RG179 som har en VF (tror det er velocity factor) på 0.69. Kvart bølgelengde av 1280mhz er 58mm så regnestykket er da 58x0,69=40mm. Hvis du endrer til for eksempel 1258mhz blir det er ørlite høyere tall eller lengde, ca 41mm.
    Det er om og være å være så nøyaktig som mulig men det er veldig mange variabler. Lengden på en kvart bølgelengde avhenger av coax som brukes og tråd til krysset. Uansett klarer vi ikke lodde nøyaktig i hundredeler av mm, ikke tideler for den slags skyld.

Det jeg gjorde var å ganske enkelt bare lage en RG179 bit på doble lengden. Lodde endene av hvert kryss i denne og så lodde den nye RG316 kabelen midt på. Kan ikke forså dette har noe praktisk betydning om man kapper disse eller lodder rett nedpå en hel.

Det er veldig viktig å skjerme godt koblingen etterpå. Ingen hull i skjermen. Lengden på de to RG316 ledningene fra hver crosshair bør også være lik, men noe bestemt mål er det ikke.

Mer info: http://www.qsl.net/dk7zb/Stacking/coax.htm

Bilder:
    Ferdig

Detalj fra crosshair lodding

RG179 til antennekontakten for rx.

Detalj fra lodding inn til ene crosshair

Krympeplastet. Det er selvfølgelig UHYRE viktig at aktivt element og jord er 100% adskilte. Før jeg lodder skjermingen tester jeg at senterledningen ikke går til jord.

Lodded skjerming. Jeg bruker kobbertape på skjøtene og til slutt over hele for å være sikker på at ikke en får noe glis i denne.

Så til slutt elektrikertape så jeg ikke shorter jord heller. Vil tro det er viktig men jaggu ikke sikker..føre var.

Fester alt med generøse mengder smeltelim. De to sammenføyningene er fragile så de må ikke stresses på noe vis.

Har ikke bilde av det nå men limer på en 3mm kryssfiner plate bakpå. Så lager jeg en liten boks for å beskytte det som er der og har feste for kamerastativ. Ledningen med kontakten går ut et hull på siden av denne og er limt godt fast for å unngå stress igjen på sammenføyningen inne i antennen. Et par matbokser eller lignende for å beskytte kryssene på crosshairs såer den ferdig. Men bør jo uansett testes mye før.
    Den skal ha så og si ikke noe backlobe men ganske god dekning til sidene.

Jeg er ingen RF ingeniør eller ekspert på antenner. Bare en fyr som liker utfordringer. Mulig noe er feil her og at den ikke har perfekt SWR og slikt, det kan jeg ikke måle. Men i praktisk bruk ved siden av Sindre sin originale har den vært svært god, og det er en rå antenne om man vil fly lavt og langt unna.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Denne kan selvsagt lages for andre frekvenser som 2,4ghz og 5,8ghz. Skulle gjerne sett noen tok utfordringen med den siste..
    Last edited by daggad; 20.September 2017 at 10:08.
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Må lage en slik jeg og (minst)

Senior Member

Hvordan er dekningen bak denne antenna? Om jeg flyr på et jorde og må sirkle rundt der jeg sitter for å lande må jeg ha diversity da?
    Om den har noe dekning bak antenna hvor mye sånn ca?
    Vurderer å droppe diversity om denne takler at jeg flyr noen hundre meter bak.

Senior Member unicus's Avatar

Vet ikke hvorfor ikke jeg har fanget opp denne tidligere, men utrolig kult laget Dag :-) Har du fått sjekka SWR på den nå, evt rangetesta den?
    Finwing Penguin, MyTwinDream, Minitalon, TekSumo, Skywalker X1 +++

Hvor bestiller dere deler fra?
    f.eks kobberplater, kobberrør, kabel, deler?

Den har svært dårlig dekning bak antennen, men veldig bra ut mot sidene. Det er jo akkurat det som er med denne at den har lite dekning bak og i høyden slik at maks følsomhet ligger i det "normale" området.
    Plate kan være det meste. De har noen perfekte plater på 25x50 hos elfadistrictlect.no der sender de DHL fra Nederland UTROLIG kjapt. Og det er billig frakt. De har også denne antennekabelen du trenger for å matche antennene.

Har ikke målt noe SWR Unicus men den er veldig bra i praktisk bruk. Sindre har en original og det virker å være veldig likt. På det siste treffet fløy jeg over Mjøsa og innover land på andre siden. Jeg snudde med fint bilde på ca 10km i rundt 50m høyde over bakken. Vet både Piloteen og Lasse fikk veldig lyst på pepperbox da

Men jeg har brukt og vet Dynabel bruker Yagi og dipole på 1.3. Flyr man høyere og skal langt er det et veldig bra valg. Dynabel hadde en lekker Yagi han hadde laget, om vi spør fint så vil han nok poste en enkel intruksjon. Den er lett å lage, er liten og nett. Veier nesten ingen ting men har fantastisk ytelse.
    Pepperbox er suveren når man skal lavt og langt.
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Senior Member

Takk for infoen Dag, han ibcrazy mente man kunne fly bak denne antenna men alt er relativt. Da er det nok best å gå for diversity.

Jo altså en liten backlobe har den selvsagt, det er ikke helt natta der bak. Men ingen lang innflyging nei. Jeg har den på et kamerastativ og svinger det bare litt om bildet blir dårlig. Trenger ikke diversity med denne antennen, den har veldig vid stråle.
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Senior Member

Åssen dimensjon har du på de kobberrøra?
    Taranis - Dominator V2 - Attitude V2 - Dragonlink V2 - TBS Crossfire - Mini Talon - MFD MTD - Armattan Chameleon - Martian 220 - Sweepwings Juggernaut - Reptile S800 Youtube