Results 1 to 4 of 4

Thread: Maxidrone AW ombygging

Default Maxidrone AW ombygging

Har lenge hatt Maxidronen, favoritt flyet mitt å fly men har ikke blitt flyd på 3 år, blant annet for den tok så stor plass å transportere, så hadde jeg også en pause på et par år fra hobbyen. Men nå er planen og bygge den om med en mer aerodynamisk lengre kropp, mer transportvennlig og ikke minst bedre utseende.

Litt specs:

1850mm vingespenn, vingeprofil er en litt modifisert 7inch armin wing fra Experimental airlines med undersiden bøyd litt oppover mot bakkant og kun 2 lag med foam i midten (istedenfor 3) og et 6mm karbon rør igjennom hele lengden

1100mm lang nå men blir vel noe i retning av 1200-1300 etter ombyggingen

Hitec HS82-mg analoge servoer

HK F-30A esc med stock FW

Turningy Park480 1320kv med 9x4.7 karbon fiber prop, ca. 1.3kg trust

Vekt rundt 2kg om jeg husker rett

Batteri er ganske fleksibelt, kan bruke alt ifra 2x 2200mah til sikkert 2x5000 med litt kraftigere motor

Tornado OSD, har hatt litt problemer med at ikke alle flightmodes funker (husker ikke hvilke), mulig jeg må bestille et flashing tool fra kina

Kamera: Før brukte jeg en Hero 3 black på en 360o servo som main fpv kamera, men hadde også en switch så jeg kunne bytte til et PZ0420 i tilfelle goproen crappet ut, noe som aldri skjedde. Men den goproen møtte nylig skaperen etter at en arm på tricopteret foldet seg tilbake i luften i 100 meters høyde (grunnen var dårlig preflight checking etter 3 år på bakken). Nå skal jeg bruke et YI 4k+ som main fpv kamera men fortsatt med switch, jeg søkte mye på nettet etter hvordan å lage en video ut kabel til 4k+en men fant ingenting, så jeg emailet YI kunde servicen og fikk et par timer senere dette diagrammet.

for video ut med lading kommer jeg til å bruke A8/B8 som er analog video ut (omtalt som CVBS i diagramet) og A4/A9/B4/B9 som er 5volt og GND i alle hjørnene.

360o Servo er en GWS S125 1t

Slik er halen festet nå med to 6mm karbon rør som tailbooms, men jeg planlegger å ha 8mm karbon rør med 6,1mm indre dimensjon på vingene og 6mm karbon rør som går inni der og til halen, så hele halen skyves frem for transport. Mekanismen for å holde halen på plass har jeg ikke bestemt meg for enda (setter pris på innspill)

Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_153538.jpg 
Views:	4 
Size:	99.3 KB 
ID:	19559

Så er flykroppen ikke særlig aerodynamisk, noe som resulterer i dårlig effektivitet, her vet jeg ikke hvilken form jeg skal gå for, om det blir noe i form av FT cruiser, en spiss snute som FT viggen eller evnt. andre alternativer (setter pris på innspill her og), det viktigste er at snuten ikke kommer inn i videoen. Tenker også å tapre kroppen mot bakenden for mer luftstrøm til motoren. Skal også lage den litt lengre, før var den baktung med 2x4000mah, så jeg balansere den med drillbits... haha

Tok en del bilder under demonterningen

Name:	IMG_20171011_153514.jpg 
Views:	5 
Size:	93.8 KB 
ID:	19547 Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_154700.jpg 
Size:	93.5 KB 
ID:	19548Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_155109.jpg 
Size:	89.3 KB 
ID:	19549Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_164400.jpg 
Size:	86.9 KB 
ID:	19550Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_155525.jpg 
Views:	7 
Size:	93.8 KB 
ID:	19552Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_171845.jpg 
Size:	92.3 KB 
ID:	19555Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_171900.jpg 
Views:	6 
Size:	98.7 KB 
ID:	19556

trakk et par striper med "extreme packingtape" på undersiden av vingen, gjør en enorm forskjell på stivheten av vingen, hele vingen skal bli trekt i rød og muligens også blå pakke teip lignende til FPV49v4en min

Name:	IMG_20171011_180953.jpg 
Size:	93.7 KB 
ID:	19557Click image for larger version. 

Name:	IMG_20171011_181002.jpg 
Views:	6 
Size:	84.6 KB 
ID:	19558

All elektronikk ute og klar for en ny kropp

Name:	IMG_20171011_165108.jpg 
Views:	9 
Size:	100.8 KB 
ID:	19551

Er ikke dette en litt vel blokkerende firewall?

Name:	IMG_20171011_165213.jpg 
Views:	7 
Size:	89.8 KB 
ID:	19553

Og her er 360o panen tatt av twinstaren (var på maxidronen før der igjen som i videoen)

Name:	IMG_20171011_171419.jpg 
Views:	8 
Size:	100.7 KB 
ID:	19554

Deler jeg venter på:
    YI 4k+ fra amazon.com 4500 brutto med to 64gb minnekort
    Farget pakke teip fra elefun.no 40kr per rull
    Evnt. Flasher for Tornado OSDen
    Last edited by Rampiks1; 12.October 2017 at 11:42.
    RC Utstyr: Eflite Carbon•Z Cub - FrSky Taranis - Eflite Yak54 Carbon•Z . FPV: 1,3g - 5,8g - TBS Disco Clone - Tri V2.6HV - MPX Twinstar II - FPV49 v3 - MaxiDrone AW - Suppo osd - EZuhf- Fatshark Dominator HD . Hero3 Black - Hero2 . NorwayUlrik på Youtube

Velkommen tilbake etter lang pause Rampiks1

Quote Originally Posted by Rampiks1 View Post
    Slik er halen festet nå med to 6mm karbon rør som tailbooms, men jeg planlegger å ha 8mm karbon rør med 6,1mm indre dimensjon på vingene og 6mm karbon rør som går inni der og til halen, så hele halen skyves frem for transport. Mekanismen for å holde halen på plass har jeg ikke bestemt meg for enda (setter pris på innspill)
    ..teltstanglås? F.eks. en pianotråd med loop midt på, i spenn inni det innerste røret slik at loopen stikker ut gjennom hullene i begge røra og låser de i posisjon når du drar ut halen i fly-stilling. Når du skal ha flyet inn i et trangt lite bagasjerom elns, løsner du halebommene ved å trykke loopen ned i det innerste røret slik at det ytre røret kan dras ut og av, eller skyver det inn "teleskopisk" på innerrøret.

Quote Originally Posted by Rampiks1 View Post
    Så er flykroppen ikke særlig aerodynamisk, noe som resulterer i dårlig effektivitet, her vet jeg ikke hvilken form jeg skal gå for, om det blir noe i form av FT cruiser, en spiss snute som FT viggen eller evnt. andre alternativer (setter pris på innspill her og)
    ..halebommene kan også "forlenges" fremover på teltstangmaner med en "motorbom", i ditt tilfelle får du 2 frie ender på flykroppen som kan jazzes up med kon eller kameraboble og kan bruke 2 små godt kjølte motorer som smyger seg gjennom rein luft foran vingene, istedet for en stor vikletrådslakksvetter som pisker seg gjennom turbulensen bakpå bakveggen.

Quote Originally Posted by sindrej View Post
    Velkommen tilbake etter lang pause Rampiks1
    Hehe takk

Quote Originally Posted by gassguruen View Post
    ..teltstanglås? F.eks. en pianotråd med loop midt på, i spenn inni det innerste røret slik at loopen stikker ut gjennom hullene i begge røra og låser de i posisjon når du drar ut halen i fly-stilling. Når du skal ha flyet inn i et trangt lite bagasjerom elns, løsner du halebommene ved å trykke loopen ned i det innerste røret slik at det ytre røret kan dras ut og av, eller skyver det inn "teleskopisk" på innerrøret.
    Veldig god ide, tenkte selv på noe lignende (men bak vingen) til og begynne med men jeg tenkte det ville svekke karbonrørene for mye bak vingene noe jeg ville unngå siden jeg ikke ville miste halen haha, men fremfor vingen kan være en god ide laget også et annet alternativ i sketchup, der bruker jeg en batteripost (fra RC bil) limt fast utenpå ytterrøret, en 2mm tykk karbon plate (hvit på tegningen for kontrast sin del) limt fast på tuppen på innerrøret sammen med en bit av ytterrøret (for å hindre at halen sklir bakover) og en bodyclip for å holde den på plass

Name:	Image 137.jpg 
Views:	2 
Size:	16.9 KB 
ID:	19617Click image for larger version. 

Name:	Image 138.jpg 
Size:	16.0 KB 
ID:	19618Click image for larger version. 

Name:	Image 139.jpg 
Size:	17.5 KB 
ID:	19619
    men det blir nok noe mer i duren av forslaget ditt da idèen jeg lagde i sketchup er litt komplisert å lage

Quote Originally Posted by gassguruen View Post
    ..halebommene kan også "forlenges" fremover på teltstangmaner med en "motorbom", i ditt tilfelle får du 2 frie ender på flykroppen som kan jazzes up med kon eller kameraboble og kan bruke 2 små godt kjølte motorer som smyger seg gjennom rein luft foran vingene, istedet for en stor vikletrådslakksvetter som pisker seg gjennom turbulensen bakpå bakveggen.
    Har overraskende lite turbulense fra vingene etter lyden fra opptak og dømme, må inrømme det virker fristende med et kamera stasj på baksiden av kroppen også men det blir nok ikke to motorer på denne fordi det er mer komplisert med to motorer og jeg allerede har en twinstar om jeg skal fly effektivt... ...men det hadde vert kult å legge maxidronen inn i flatspin... hehe

Har også tenkt litt på snuten...

Name:	Image 140.jpg 
Views:	3 
Size:	18.4 KB 
ID:	19620
    ...er det en båt på bildet? haha :P

tenker også på om jeg skal lage en tilt funksjon på YIen også (hero 4 på bildet ik, men har modifisert målene), tenker da max 5 grader oppover og ca. 70 grader nedover. Hadde heldighvis en 100% jitter free servo som jeg skal bruke til tilten (Hitec HS-5086WP) litt overkill men oh well... :P

Name:	Image 141.jpg 
Size:	16.5 KB 
ID:	19621

Størrelses forsjellen mellom oppslått/nedslått

Name:	Image 142.jpg 
Views:	9 
Size:	21.0 KB 
ID:	19622

Edit: Skriveleif :P
    RC Utstyr: Eflite Carbon•Z Cub - FrSky Taranis - Eflite Yak54 Carbon•Z . FPV: 1,3g - 5,8g - TBS Disco Clone - Tri V2.6HV - MPX Twinstar II - FPV49 v3 - MaxiDrone AW - Suppo osd - EZuhf- Fatshark Dominator HD . Hero3 Black - Hero2 . NorwayUlrik på Youtube