Results 1 to 6 of 6

Thread: Taranis plus firmware/software setup

Junior Member

Default Taranis plus firmware/software setup

Hei.

Jeg har kjøpt inn :
    Myfly dream
    Vector FC
    Rangelink UHF transmitter/RX
    Frsky Taranis plus
    Readymaderc 1.2ghz video tx/rx

Jeg skal derfor bruke rangelink TX/RX med PPM signaler fra Taranis plus senderen.
    Jeg skal oppdatere Taranisens firmware men er usikker på om jeg skal benytte Frsky's versj. 2.0.19 eller om jeg skal bruke open-tx sin OpenTx2.2.1RC1 ?

Og hvis jeg skal bruke Frsky's versj. 2.0.19 skal jeg velge hvilken versjon :
    model1_EU.BIN
    model1_nonEU.BIN
    model2_EU.BIN
    eller model2_nonEU.BIN
    mvh Tore

Bra pakke det der !

Du bør absolutt bruke OpenTX på radioen din. Det er vel det som er installert ?
    Om du vil bruke international eller EU avhenger av hvor du vil kjøpe mottagere til 2,4ghz. Kjøper du disse hos Elefun o.l er det EU. Altså da vil jeg mene det er model2_EU_BIN.

For Rangelink spiller det ingen rolle hvilken firmware som er på radioen. Den bruker bare PPM signaler fra denne uansett og er jo selve senderen i seg selv.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Junior Member

daggad.
    mener du jeg skal bruke Frsky's versj. 2.0.19 og velge model2_EU_BIN. ? Det var 2.0.19 som lå på Taranisen men jeg husker ikke om det er noe jeg har lagt inn eller om det var det den kom med.(1 år siden).
    mvh Tore

Quote Originally Posted by daggad View Post
    Bra pakke det der !

Du bør absolutt bruke OpenTX på radioen din. Det er vel det som er installert ?
    Om du vil bruke international eller EU avhenger av hvor du vil kjøpe mottagere til 2,4ghz. Kjøper du disse hos Elefun o.l er det EU. Altså da vil jeg mene det er model2_EU_BIN.

For Rangelink spiller det ingen rolle hvilken firmware som er på radioen. Den bruker bare PPM signaler fra denne uansett og er jo selve senderen i seg selv.

Dette med model1 og 2 har nok med det vi kaller modes. Her i europa flyr vi med mode2 som er throttle på venstre stikke.
    Og som jeg sier så er Frsky 2.4 mottagerne flashet med internasjonal eller EU firmware. EU krever LBT (ListenBeforeTalk). Så om du skal ha EU eller ikke avhenger av hva mottagerne dine har. Du kan selvsagt flashe de også da.

Men hvorfor vil du flashe Taranis da ?
    Jeg bruker ikke å gjøre det særlig ofte. Sikkert et år siden sist gang og det var ikke nødvendig da heller.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Junior Member

Nei det var bare at jeg har hatt tingene liggende 1 år , så jeg har oppdatert firmware i allt jeg kunne finne software til.vector,camera og jeg forsøkte meg på Taranisen men det nyeste fra opentx , men nå har jeg lastet inn igjen versj. 2.0.19 fra frsky med den model2 eu firmwaren.

Dette med model1 og 2 har nok med det vi kaller modes. Her i europa flyr vi med mode2 som er throttle på venstre stikke.
    Og som jeg sier så er Frsky 2.4 mottagerne flashet med internasjonal eller EU firmware. EU krever LBT (ListenBeforeTalk). Så om du skal ha EU eller ikke avhenger av hva mottagerne dine har. Du kan selvsagt flashe de også da.

Men hvorfor vil du flashe Taranis da ?
    Jeg bruker ikke å gjøre det særlig ofte. Sikkert et år siden sist gang og det var ikke nødvendig da heller.

..2 greie forklaringslinker på de 4 mulige mode'ne:
    https://www.rc-airplane-world.com/rc...ter-modes.html
    http://www.midnightsunrc.com/rc-tran...odes-explained

..de fleste av oss mode-2'ere har nok starta med mode-4-minus-balanseror... ;o)

Tags for this Thread