Results 1 to 6 of 6

Thread: Droner som inntekt

Default Droner som inntekt

Min første post.
    Nå er jeg drittlei av å jobbe for andre og bli skattet ihjel, så jeg har lagt en ny kurs for livet mitt. Da jeg nærmer meg 50 år må det bli nå eller aldri ift å starte en bedrift. Jeg vil bygge droner og utvikle dette til noe stort, helst i et land der slik produksjon lønner seg. Oppstarten må skje her i Norge og helt fra bunn siden jeg vil unngå investorer som begrenser min handlingsfrihet.
    Jeg har en mekanisk bakgrunn og har jobbet blandt annet som flymekaniker på F-16 og Sea King, med sprekkontroll (NDT), som servicetekniker på forbrukerelektronikk og diagnostiske instrumenter, kvalitetskontroll, samt litt garantisaker/reklamasjoner. Jeg har også en utdannelse i kjemi og bioteknologi. Når jeg var yngre drev jeg en del med flymodeller og balsafly. De siste årene har jeg studert elektronikk på egenhånd. RC og droner har jeg ingen erfaring med utenom en liten tur med quadcopter i fjor. Læringskurven har vært bratt, men veldig interessant.

Jeg har 3 egne design som skiller seg vesentlig fra det som finnes på markedet idag. Den dronen jeg vil begynne med er den enkleste og er en tilt wing design som minner om en V22 Osprey, men som i utseende og størrelse ser ut som en kråke.

Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men begynner med disse:
    Er designbeskyttelse i det hele tatt fornuftig å bruke penger på når kinesiske produsenter kopierer det uansett?
    Vil designbeskyttelse lønne seg ift konkurenter i siviliserte land?
    Kan jeg selge dem med en sluttbrukeravtale som ekskluderer militært og politibruk, og vil jeg kunne håndheve et slikt forbud juridisk?
    Har Norge noen eksportrestriksjoner på systemer som ikke faller under ITAR, men som likevel har et mulig/klart militært potensiale?
    Last edited by Demonslayer; 07.January 2018 at 17:41.

Quote Originally Posted by Demonslayer View Post
    Min første post.
    Nå er jeg drittlei av å jobbe for andre og bli skattet ihjel, så jeg har lagt en ny kurs for livet mitt. Da jeg nærmer meg 50 år må det bli nå eller aldri ift å starte en bedrift. Jeg vil bygge droner og utvikle dette til noe stort, helst i et land der slik produksjon lønner seg. Oppstarten må skje her i Norge
    ...under norsk eksport _etc_ regelverk. Sett deg inn i disse.

og helt fra bunn siden jeg vil unngå investorer som begrenser min handlingsfrihet.
    ..da må du starte på hobbynivå, slik at du beholder full kontroll på "butikken."

Jeg har en mekanisk bakgrunn og har jobbet blandt annet som flymekaniker på F-16 og Sea King, med sprekkontroll (NDT), som servicetekniker på forbrukerelektronikk og diagnostiske instrumenter, kvalitetskontroll, samt litt garantisaker/reklamasjoner. Jeg har også en utdannelse i kjemi og bioteknologi. Når jeg var yngre drev jeg en del med flymodeller og balsafly. De siste årene har jeg studert elektronikk på egenhånd. RC og droner har jeg ingen erfaring med utenom en liten tur med quadcopter i fjor. Læringskurven har vært bratt, men veldig interessant.
    ..for å få den litt mindre bratt; lær deg å fly fix-wing modellfly, quadcopter etc først, deretter vil du kunne eksperimentere med designene dine i modellflyhobbyskala og se om design-ideene dine er liv laga.

..noe av begge deler (lære å fly, og teste design-ideer) kan du faktisk også gjøre i modellflysimulatorer og flysimulatorer.

Jeg har 3 egne design som skiller seg vesentlig fra det som finnes på markedet idag. Den dronen jeg vil begynne med er den enkleste og er en tilt wing design som minner om en V22 Osprey, men som i utseende og størrelse ser ut som en kråke.

Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men begynner med disse:
    Er designbeskyttelse i det hele tatt fornuftig å bruke penger på når kinesiske produsenter kopierer det uansett?
    ..ja og nei, "mønsterbeskyttelse" "handler om utseendet", mens patent "handler om ideen bakom", begge deler kan være en ide, begge deler koster dyrt, og begge deler koster dyrt å handheve, og begge deler _kan_ bli lønnsomt.
    https://no.wikipedia.org/wiki/Patentstyret
    https://no.wikipedia.org/wiki/Patent
    https://no.wikipedia.org/wiki/Design
    https://no.wikipedia.org/wiki/Oppfinnelse
    https://no.wikipedia.org/wiki/Varemerke

Vil designbeskyttelse lønne seg ift konkurenter i siviliserte land?
    ..som regel ja.

Kan jeg selge dem med en sluttbrukeravtale som ekskluderer militært og politibruk,
    ..ja. ;o)

og vil jeg kunne håndheve et slikt forbud juridisk?
    ..muuuligens, i hvertfall i juridisk teori... ;oD

Har Norge noen eksportrestriksjoner på systemer som ikke faller under ITAR, men som likevel har et mulig/klart militært potensiale?
    ..ja, så lenge produktene dine ikke har komponenter eller teknologi fra USA og allikevel har "mulig militært potensiale", vil du kunne rammes av norske eksportrestriksjoner om du ikke følger disse.
    Handhevelsen av disse norske eksportrestriksjoner er blitt skummelt tilfeldig de siste tiåra, det er nå mulig å bli misbrukt som syndebukk av reine "partipolitiske" grunner "selv om man gjør alt riktig og trår forsiktig."

..du vil ha en advokat _før_ du begynner med eksport.

Tror ikke du vil oppnå kravene politi eller militær stiller til sine leverandører av teknologi uansett, med det første.

Men hva vil du egentlig, det forsto jeg ikke? Skal du selge kits? Skal du bygge droner for andre? Skal du fly dronene på oppdrag?

Ang. "skiller seg vesentlig ut", du må være trygg på at det skiller seg ut positivt. Vi har sett den ene fikse ideen etter den andre floppe. Det gjelder mekanisk design, materialbruk, forretningsmodeller. Stort sett seirer KISS prinsippet; folk vil ikke betale mer om dem ikke får mer, og det enkle er ofte det beste, og billigste.

Om du vil tjene penger så hadde jeg styrt unna hobbymarkedet, hvertfall. Da tror jeg du skal være svært dreven for å lykkes på egenhånd, fra Norge. Droneracing er en voksende sport som for øyeblikket tiltrekker penger, ellers er overvåkning/inspeksjon og landbruk pengesterke industrier, men har har du også store konkurrenter.

Quote Originally Posted by HSPalm View Post
    Tror ikke du vil oppnå kravene politi eller militær stiller til sine leverandører av teknologi uansett, med det første.
    ..mange av disse kravene handler om å skremme politikere vekk fra å handle hos nye konkurrenter og beskytter heller ikke våre kjære nye konkurrenter fra å bli anklaget for å ha solgt "våpen" til hverken terrorister eller "terrorister."

Quote Originally Posted by HSPalm View Post
    Men hva vil du egentlig, det forsto jeg ikke? Skal du selge kits? Skal du bygge droner for andre? Skal du fly dronene på oppdrag?

Ang. "skiller seg vesentlig ut", du må være trygg på at det skiller seg ut positivt. Vi har sett den ene fikse ideen etter den andre floppe. Det gjelder mekanisk design, materialbruk, forretningsmodeller. Stort sett seirer KISS prinsippet; folk vil ikke betale mer om dem ikke får mer, og det enkle er ofte det beste, og billigste.

Om du vil tjene penger så hadde jeg styrt unna hobbymarkedet, hvertfall. Da tror jeg du skal være svært dreven for å lykkes på egenhånd, fra Norge. Droneracing er en voksende sport som for øyeblikket tiltrekker penger, ellers er overvåkning/inspeksjon og landbruk pengesterke industrier, men har har du også store konkurrenter.
    ..hobbymarkedet _kan_ bli ei god melkeku _om_ man får med seg aktører som f.eks Banggood, og for å komme dit må man nok ha patent etc beskyttelse i bånn, i det minste en NDA*, og advokater både her i Røysa og i Kina etc markeder.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Non-disclosure_agreement

..mange vil si nei til en NDA av frykt for å sjøl ødelegge markedsmulighetene for sine egne nye u-lanserte produkter.

..i mellomtiden må man nok ha klart for seg at "dette er en avskrekkende dyr hobby" og beherske pengebruken slik man _sjøl_ beholder full kontroll over økonomien etc i "butikkhobbyen."

..men det går fremdeles an å snakke med folk som Bruce Simpson, Ali Shanmao, FliteTest, og folk her på fpv.no.

Det er egentlig autonome systemer jeg vil drive med, 3d mapping, navigasjon osv, men det foregår mye spennende i FPV racing også. Filosofien min i design er KISS også ift produksjon, så prislappen blir vesentlig lavere også om jeg skalerer opp. Brukervennlighet og underholdningsverdi/nytteverdi er det jeg selv setter pris på i produkter, så det bør være fokus.

Utviklingen går veldig fort på dette området og snart vil droner til forbrukermarkedet ha fullt autonome systemer som tar dette klart ut av hva vi kaller radiokontroll og over til å bli roboter. Det blir spennende å se hvordan regelverket vil hanskes med ansiktsgjenkjenning, object tracking, varmesøkende kamera, LTE/4G og slikt. Responsen på slik teknologi varierer fra land til land. Her i Norge var vi lenge skeptiske både til fargefjernsyn og skateboard.
    Innen FPV racing er det mange muligheter i interaktiv underholdning. Dogfighting ville jeg gjerne prøvd om prisen på en crash var minimal og brukergrensesnittet var engasjerende. Dette blir nok mer realistisk med videre miniaturisering av elektronikk og batteri.

Det jeg synes er spennende med såkalte "droner", altså quads osv er at de baserer seg på thrust vectoring og ikke aerodynamisk løft produsert av vingen. Det åpner mange muligheter ift flyveegenskaper og tekniske løsninger. Det hadde sikkert vært nyttig å kunne være sin egen test pilot, men jeg vil aldri kunne vise egenskapene til en drone fullt ut. Jeg har sett hva folk feks kan få til av stunts med vanlig helikopter og hva som er mulig med en quad. Det er nok like urealistisk for meg som om jeg skulle ta mitt eget regnskap.

Ingen kan kunne alt så hemmeligheten med å lykkes er å knytte til seg flinke folk. Foretningsmodellen min er rett og slett å flytte til et mindre kommunistisk land så fort jeg kan og dermed redusere risikoen og forenkle oppstarten. Regelverk og skattepolitikk er ting man må beregne inn i en foretningsmodell. Dette er grunnen til at nesten all elektronikkproduksjon har forsvunnet fra Europa.

Om jeg har forstått det riktig er det brukeren som har ansvaret for å holde seg innenfor regelverket. For meg vil det være mest fornuftig å bruke et fpv system der man kan velge senderstyrke, feks 25mW/200mW/600mW og la det være opptil brukeren å velge riktig ift sine lokale regler. Er det noe juridisk i veien for dette?
    Jeg har sett at droner noen ganger angripes av fugl og risikoen for dette øker sannsynligvis om dronen ligner på en fugl. Om man skulle være så uheldig å bli angrepet av feks en hønsehauk eller annen rovfugl og alvorlig skader/dreper den, hva skjer i praksis?

Delekostnaden er rundt 3000kr (normal pris uten rabatter) som inkluderer 2 kamera, hvorav en med tilt forover og en som peker nedover, gps, Taranis x7 og Eachine ev800d fpv briller. Det burde være rom for fortjeneste her og likevel konkuransedyktige priser.

Totalvekt er circa 600g. Noen forslag til motor (2 motorer) som klarer dette med 6" propell? Jeg har sett på flere sendere, men er skeptisk mot de rimeligere typene. Da Taranis er populær vil det være mulig å selge dem uten sender for de som har dette fra før. Jeg skal styre 2 motorer og 4 servoer via flight controlleren og Omnibus F4 V3 ser ut som et fornuftig valg. I tillegg må jeg kontrollere en servo for tilt av fremre kamera, LED og en switch for å kunne skifte mellom kamera. Hvor få kanaler kan jeg egentlig klare meg med?

"Tror ikke du vil oppnå kravene politi eller militær stiller til sine leverandører av teknologi uansett, med det første."
    De kravene handler først og fremst om kvalitetskontroll og sporbarhet ift deler noe som er et byråkratisk helvete. Jeg har hatt en del å gjøre med FDA i en tidligere jobb og stort værre enn det tror jeg ikke det kan værr. Prisen man kan ta for produktet er derimot sinnsyk. Bare se hva millitæret betaler for droner idag. Mesteparten av denne prislappen har lite å gjøre med selve produksjonen. Innsatsen som skal til for å oppfylle dette krever en større organisasjon og jeg er egentlig ikke intressert i dette markedet av den grunn og også pga etiske betenkligheter. Teknologisk kan jeg uten problemer lage et like godt produkt da jeg har erfaring fra feltet.
    Last edited by Demonslayer; 16.January 2018 at 13:21.