Min første post.
Nå er jeg drittlei av å jobbe for andre og bli skattet ihjel, så jeg har lagt en ny kurs for livet mitt. Da jeg nærmer meg 50 år må det bli nå eller aldri ift å starte en bedrift. Jeg vil bygge droner og utvikle dette til noe stort, helst i et land der slik produksjon lønner seg. Oppstarten må skje her i Norge og helt fra bunn siden jeg vil unngå investorer som begrenser min handlingsfrihet.
Jeg har en mekanisk bakgrunn og har jobbet blandt annet som flymekaniker på F-16 og Sea King, med sprekkontroll (NDT), som servicetekniker på forbrukerelektronikk og diagnostiske instrumenter, kvalitetskontroll, samt litt garantisaker/reklamasjoner. Jeg har også en utdannelse i kjemi og bioteknologi. Når jeg var yngre drev jeg en del med flymodeller og balsafly. De siste årene har jeg studert elektronikk på egenhånd. RC og droner har jeg ingen erfaring med utenom en liten tur med quadcopter i fjor. Læringskurven har vært bratt, men veldig interessant.
Jeg har 3 egne design som skiller seg vesentlig fra det som finnes på markedet idag. Den dronen jeg vil begynne med er den enkleste og er en tilt wing design som minner om en V22 Osprey, men som i utseende og størrelse ser ut som en kråke.
Jeg har selvfølgelig mange spørsmål, men begynner med disse:
Er designbeskyttelse i det hele tatt fornuftig å bruke penger på når kinesiske produsenter kopierer det uansett?
Vil designbeskyttelse lønne seg ift konkurenter i siviliserte land?
Kan jeg selge dem med en sluttbrukeravtale som ekskluderer militært og politibruk, og vil jeg kunne håndheve et slikt forbud juridisk?
Har Norge noen eksportrestriksjoner på systemer som ikke faller under ITAR, men som likevel har et mulig/klart militært potensiale?