Page 4 of 4 FirstFirst ... 234
Results 31 to 37 of 37

Thread: Ninja 3000, ein skamlaus Mini Drak-kopi.

Quote Originally Posted by Lasse View Post
    Har du motaker i brillene eller står nærme motaker med uhf senderen? Har opplevd at det fører til veldig dårlig range.
    Singularity antenna er vel designet for 1258 og 1280. så den hjelper nok ikke stort på 1200.

Må nok på med en boom for og bli kvitt wobble?
    Hvor kan man se filmen av denne?
    Har RMRC- mottaker med 5.8 relay til briller. Samme oppsett som eg bruker til Mini Talon. Dette fungerer bra med heimelaga clover på fly og ditto pepperbox, men forsåvidt ikkje imponert over rekkevidde med samme mottaker med heimelaga omni-antenne i staden for pepperbox. Dette styrker vel teorien om at eg bygger omni-antennene feil.
    Å teste Singularity var evnt. for å sjå om denne er bedre/verre for å feilsøke.
    Mottaker med relay står omlag 30 meter frå pilot og sender.
    Videoen er ikkje interessant i seg sjølv, kun til samanlikning, men kan redigere litt når eg får tid og legge til ei lenke.

kjører du batt volt til vtx? Hadde problemer med en immersion sender helt til jeg satte på en 12v regulator og lc filter.
    Taranis plus - Dominator V3 - Strix Goblin - Bushmule - Teksumo - Mini drak - WingWing - FX79 - Mini Talon/vector - Bix3 - Chameleon - DH210

Quote Originally Posted by Lasse View Post
    kjører du batt volt til vtx? Hadde problemer med en immersion sender helt til jeg satte på en 12v regulator og lc filter.
    Kjører batterispenning til vtx ja, med lc filter. Vtx skal takle 6-25 volt, men har 12 v. regulator liggande, så skal prøve det.
    Takk for tips!

Lodda inn 12 volts regulator til vtx, sjekka ellers det eg kunne komme på, og kjørte ny test. Samme resultat. Video med dvr under.
    Forsåvidt ikkje så relevant lenger, for Fatshark-senderen er røska ut, og held på med kabelspagetti for å kunne flytte 400 mW vtx mellom Mini Talon og Ninja etter behov

Fløy for det meste LOS (ønsker meg forresten ein god norsk oversettelse av "line of sight"), blir derfor mykje svinger og litt vanskeleg å vurdere stabiliteten.
    Ved fullt pådrag dras venstre vinge bak/nedover, litt rart, for antenna med størst luftmotstand er på høgre side..
    Motorvinkel må justeres endå litt meir nedover, holder ikkje linja ved bånn gass.

Videoen er kasta i hop, kun til referanse.

Quote Originally Posted by Ståle View Post
    Ved fullt pådrag dras venstre vinge bak/nedover, litt rart, for antenna med størst luftmotstand er på høgre side..
    ..hvilken vei går propellen nå?
    Med links/venstregående propell burde du "trykke ned" høyre vinge, ikke venstre vinge.
    Bytter du rotasjonsretning på propellen, bør du merke tydelig forskjell på yaw- og roll-trimmen med stort pådrag i lav fart nær stall, fordi dreiemomentet fra propellen da blir mye større i forhold til alle andre krefter som påvirker flyet.

Motorvinkel må justeres endå litt meir nedover, holder ikkje linja ved bånn gass.
    ..balanserer du dette flyet på ca 15% MAC?

Videoen er kasta i hop, kun til referanse.

Quote Originally Posted by gassguruen View Post
    ..hvilken vei går propellen nå?
    Med links/venstregående propell burde du "trykke ned" høyre vinge, ikke venstre vinge.
    Bytter du rotasjonsretning på propellen, bør du merke tydelig forskjell på yaw- og roll-trimmen med stort pådrag i lav fart nær stall, fordi dreiemomentet fra propellen da blir mye større i forhold til alle andre krefter som påvirker flyet.

..balanserer du dette flyet på ca 15% MAC?
    Har venstregående (pusher)propell, og er enig i dine slutninger, men erfaringa var motsatt. Mystisk
    Blir Singularity med "ny" vtx og dermed litt ryddigere luftstrømmer. Håper på ny testtur søndag med litt bedre rekkevidde.

Så vitenskaplig har eg ikkje gått til verks (litt komplisert med ulike vinkler og avsmalninger på vingeseksjoner), men har tatt utgangspunkt i cg-plassering på MD, og finjustert med 45 graders stup i glideflukt. Modellen held no stupvinkelen tålig bra uten stikkeinput. (Hmm.. den gjorde i alle fall det før kameramontering, skal teste igjen for sikkerhets skyld
    Last edited by Ståle; 17.August 2018 at 20:21. Reason: Svaret havna i sitatfeltet.

Vart stille her lenge.. Jobb, andre prosjekter og konstant vind eller regn har redusert flytida til eit minimum i haust. Om ikkje det dukker opp nokre fine dager snart blir det søknad om å få fly i idrettshallen og innkjøp av ny innendørsmodell. Kjedelig mtp. FPV, men bedre enn ingenting