Results 1 to 2 of 2

Thread: Nybegynnerspørsmål long range, frekvenser og utstyr mv

Default Nybegynnerspørsmål long range, frekvenser og utstyr mv

Etter litt bygging, flying og filming med mini og micro quad er jeg fristet til å prøve et lite og lett foam-fly for long range (noe sånt som opptil maks 5-10km). Tenker å kjøpe en PNP og sette opp med FC (Matek F405 wing f.eks.) og INAV, men fly manuelt (ikke waypoint missions og slikt). Ønsker å holde kostnaden lav.

Finnes det noen samlesider med informasjon om regler i Norge ifht frekvenser og sendestyrke mv?

Det blir vel 2.4ghz som må brukes til video (andre aktuelle frekvenser er ikke tillatt eller krever lisens?). Tips til rimelig sender, mottaker og antenne som er godt egnet for lengre rekkevidde (har skjerm)? Vil det regnes som en litt mindre forseelse (og uten skadepotensiale på 2.4 og 5.8) å dra på med sendestyrke litt over det tillatte i grisgrendte strøk, fremfor å bruke andre frekvenser enn det som er tillatt?

Har Taranis X9D+, og hittil ser det ut til at Frsky R9-systemet eller Crossfire er det mest aktuelle. Helst førstnevnte pga pris. Ser på specs at det er kraftig begrenset sendestyrke i EU ifht utenfor EU. Noen som vet, eller vet hvor jeg kan finne, informasjon om reell rekkevidde på EU-frekvens/sendestyrke med disse systemene. Og ev. hvilket som anbefales, av disse eller andre? Her har jeg forstått det slik at sendestyrke er begrenset i firmware for EU, så det ikke går an å være radioramp og dra på litt ekstra...

Reglene er jo at du skal fly med spotter som har visuelt kontakt med flyet så skal du mer enn ca 1km så sliter du uansett om du skal følge disse
    Vi som flyr langt bruker 1.3ghz video og UHF på radioen i de fleste tilfellene.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer