Results 1 to 6 of 6

Thread: Radio valg

Default Radio valg

Hei

Er godt igang med å sette opp en deleliste til min seller første drone, men tenkte å hive meg rundt å handle inn selve radioen (controlleren?) Relativt kjapt sammen en liten tiny whoop drone og simulator til pc'en. Da har jeg mulighet til trene litt i vinter mens jeg bygger drone (vinterprosjekt med unga).

Ser i hovedsak på 3 radioer :
    FrSky taranis q x7s
    FrSky taranis X9D plus
    Frsky horus x10

Heller mest mot førstnevnte på bakgrunn av reviews og pris.
    MEN, ser i reviews at denne ikke går noe særlig med bra med TBS Crossfire....

Nå er jeg newb når det kommer til drone, så beklager teit spørsmål....

Crossfire, er dette tilbehør de de som planlegger å sende drona inn i nabofylket (for å sette det på spissen)?
    Jeg vil anta at rekkevidde er mer enn bra nok for normalt bruk? (Kan jeg spørre hva sånn ca rekkevidde er på disse ved godt vær og LoS?)

Til info
    Planlegger ei drone 6" størrelse, med GPS/Return to home, FPB, gopro.
    Planlagt brukt til litt enkel freestyle (etter å ha mestret det grunnleggende selvfølgelig), samt litt flott filming med gopro.

Mvh

Hans

Alle tre er gode radioer, førstnevnte er kanskje den som har høyest kost/nytte verdi.

Riktig observert at Crossfire er long range utstyr som går på 800/900 mhz båndet (EU/US).
    For LOS så mister du orienteringen og drona ut av syne leeeenge før du har problemer med radiosignalene med en standard full range 2,4 ghz mottaker.
    En full range mottaker ligger ofte på 1,5 til 2 km, men under optimale forhold kan du nok få mer.

Frsky har også en "long range" mottaker på 2,4ghz som heter L9r, den har dobbel range sies det, og Frsky selv skriver vel at det rapporteres om veldig mye lengre flighter.
    Selv har jeg sett flere videoer på tuben hvor de flyr ca. 11km, den har litt mer "klumpete" pcb antenner enn de vanlige "kabelliknende".
    Jeg har nylig kjøpt en, men har ikke fått testet den på range enda kun vært en snau km unna.

Det viktigste er at du velger det som passer bruksformålet best og dersom du skal fly FPV at du tenker på at video og radio-signaler henger noenlunde på greip.
    Du kan komme ganske langt med video på 5,8 ghz også, med f.eks en 800mw vtx og diversity receiver med en direktiv antenne, eller enda bedre en antenne tracker.
    Last edited by smurfen; 24.October 2018 at 21:01.

Med drone antar jeg trådstarter mener quadkopter og da er rekkevidden betydelig dårligere. Har fått failsafer på noen hundre meter når jeg ikke er høyt over bakken.
    Derfor er det vanskelig å si noe konkret om rekkevidde. Jeg spør gjerne rundt dette: Hvor fort går en bil ?
    Det har med motor, veiforhold, vind..alt mulig. Samme gjelder radiosignalene.

Uansett er jeg sikker på at vanlig 2.4ghz vil holde godt i lagt tid for dere fremover.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Takker for gode og utfyllende svar☺

Til info
    Riktig som nevnes, er snakk om Quad ja.
    Vil uansett holde meg innenfor LoS, og vil ha med meg spotter som observerer sammen meg. Tror det blir en taranis QX7s nå i første omgang da denne virker som et godt kjøp. Nå skal jeg se over dele lista, kommer til å dele den i en egen tråd slik at jeg få innspill på setup, evt råd til bedre deler☺

@daggad, ser du har en mk2s, samme her 🤘 full *Bear* Upgrade og satt på en titan aero extruder. Forhåpentligvis kan jeg produsere litt enkelt deler til quad'n ved behov 😎

Nå vil jeg ikke ha IMN tilbake på trenerbenken hos Aafk, men jaggu savner jeg den herlige fyren som i en eller annen rolle for klubben !
    Og han kunne gjerne ha sagt noen velvalgte ord til spillerne tett inntil slike kamper som de vi får nå.

EDIT: Dette skulle vært i et fotballforum som dere sikkert skjønner. Tabbe. Ser jeg må være ekstra forsiktig når jeg skal poste i S&M forumet..
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

�� trodde et øyeblikk jeg måtte ansette en fotballtrener for å lære meg å fly drone����