Results 1 to 8 of 8

Thread: Første drone, freestyler/cruizer

Default Første drone, freestyler/cruizer

Hei

Nå begynner delelista å komme på plass, men trenger noen til å se over den slik at jeg har valgt kompatible deler.

Dette er min første drone. Ønsker å bygge en som på sikt kan brukes til litt enkel freestyle, men primært skal denne brukes til litt chill cruizing og filming med GoPro (fjell/natur etc).

Ramma er jeg bestemt på da jeg har får tak i denne fra en bekjent som har en ekstra, samt mitt inntrykk av denne ramma er at den er robust for en nybegynner da den er sammenleggbar (enkel å få med seg) og ved en evt kræsj vil ikke nødvendigvis armene knekke.

Jeg ønsker å utstyr dronen med GPS og ReturnToHome. har ingen planer om å fly ut av LoS, men ønsker å ha kontroll på den hvis den skulle falle ned slik at jeg finner den igjen.
    På sikt skal også dronen flys med FPV briller (da med spotter som holder visuelt).

delene er valgt på bakgrunn av vurderinger på nett (Reviews) og har etter beste evne vurdert at disse er kompatible med hverandre.
    Flytid er viktig så planlegger å sette på 6" propeller og er batteripakke som gir mest mulig tid i lufta.

tar gjerne imot tips til motorer da jeg ikke har satt inn dette ennå, samt tips on alternative kvalitets deler. Si gjerne ifra hvis jeg har glemt noe.

her er v1 av dele lista:

Frame : MOKA Folding
    ESC : Racerstar Special Anniversary Edition 35A BLheli_S 4-in-1 ESC
    FC : Matek Systems F722-STD Flight Controller w/ F7, 32K Gyro, BFOSD, Barometer
    GPS : Holybro Micro M8N GPS Module
    Videosender : TBS Unify Pro 5.8GHz HV (SMA)
    antenne : Pagoda-2 Omni Antenna RHCP
    Gps holder, folding : Folding GPS Mount Support Holder
    FPV Cam : Foxeer Falcor/foxeer predator/runcam eagle 2
    Motor
    Radio : FrSky taranis q x7s
    mottaker : FrSky R-XSR eller FrSky X4R-SB

Jeg anser meg selv som praktisk anlagt, og er komfortabel med loddebolt dronen skal bygges i vinter, i mellomtiden er planen å trene med en liten Tiny Whoop inne, samt drone SIM på PC.

mvh

Hans

Hei!

Ser helt ok ut dette, men gir det et tips eller to p veien.
    Den ramma er ikke en direkte klone av Immersion Vortex 285, men en slags spin-off... man ser hvor de har hentet iden ;-)

Vr nye med kablingen ut i armene og motorene, ser ut som om de har satt inn noen foringer i endene av karbonrrene for antageligvis f de mindre skarpe i rrendene.
    Jeg tror uansett jeg ville valgt ha biter av beskyttelsesstrmpe ved inn og utlp av rrarmene. Kabellengden er ogs viktig f akkurat passe lang.
    Av flere grunner enn at den er sammenleggbar, den skal klappe inn armen om du treffer noe hardt ogs blir det alltids noe vibrasjoner under flyging.
    Om du pakker den sammen og putter den i sekken sammen med andre ting, s er det jo alltids litt rom for gnisninger p kablene i begge ender av rret.

Pass p at senterhullet p motorplatene er stort nok til g klar av skiva/lageret til motorens akselende p undersiden, kommer selvsagt an p hvilke motor..
    Evt. legg under skiver eller enda bedre en vibrasjonsdemper mellom motor og motorplate (festet). Har du, eller kjenner noen med 3D Printer s er en demper i TPU ikke noen drlig id ha mellom.

Syns kanskje den GPSn var undvendig dyr $37 for noe som i grunn ser veldig likt ut som en Beitan GPS til $16 (om du trenger den med Compass BN-880).
    Eller g for en Beitan BN-220 til 85 kroner ink. frakt fra Banggood om du ikke M ha compass.
    Sistnevnte vet godt hvor home er uansett og compass er ikke noe krav for GPS Rescue om du vil bruke det.
    Har du tilgang til 3D printer s er denne holderen til Beitan GPS bra https://www.thingiverse.com/thing:2832775

Regner med at den FCn kjrer betaflight, siden den ogs sttter BFOSD, regner med at serial passthrough funker ut av boksen med BF 3.5.1 i hvert fall, s da kan du lodde motorledningene og sette p krympestrmper p med en gang.
    Gr en eller flere motorer feil vei, s kan du bare reversere den/de som mtte g feil vei i BLHELI Configurator, veldig nice kunne lodde/krympe ferdig med en gang fremfor mtte styre med lodde om to kabler pr. motor.

Lykke til med prosjektet!
    Last edited by smurfen; 26.October 2018 at 13:32.

Takker for gode rd

Stemmer at det er foringer i enden av armene p denne, men planlegger bruke kabelstrmper som en ekstra forsikring. under frakt vil denne f en egen koffert samme med radioen.

GPSen du lister setter jeg opp p lista. Har ingen egen erfaring med disse komponentene s knall nr det finnes billigere alternativer som gjr samme jobben. 3D printer har jeg selv s kan lage tilbehr forlpende GPS nkes primrt for finne igjen dronen ved "ndlanding", og for kunne f den til returnere hjem hvis jeg fler jeg mister kontrollen/mister kontakten etc.

mtp motorer vet jeg hvilken strrelse jeg trenger, men tar gjerne imot tips til merke/produsent som anbefales, og gjerne motorstyrke (KV) som anbefales til mitt bruk

Motor?

Ville gtt for disse https://www.banggood.com/4X-Racersta...r_warehouse=CN

4 stk. p kampanje til 238kr med frakt n, mer motor for pengene skal du lete en stund for finne, har de p to av mine droner og de funker bra.
    Eller https://www.banggood.com/4X-Racersta...r_warehouse=CN

Eller evt. Emax sine 2205, men de koster en del mer.

S br du vel ha to-bladers propeller p en sammenleggbar..

Med tanke p det du vil bruke den til ville jeg trolig ha gtt for 3S men strukket mah til rundt 1800-1850, finn noen som ikke er s fysisk lange og har hy nok C-rating.
    Last edited by smurfen; 26.October 2018 at 19:14.

Takker igjen for gode rd

som nevnt i frste post hadde jeg en ramme jeg skulle g for, men det viste seg at denne var defekt.

gr derfor for "backup rammen" som jeg hadde set for meg (bestilles ikveld). denne er ikke "foldable", og istednefor bare copy/paste over delene jeg hadde planlagt p moka rammen valgte jeg source ut nye deler. Gjorde dette for f litt ekstra lrdom ut av delene. jeg har valgt se etter deler man finner hos norske forhandlere, men notert i margen om den eneklte del kan skaffes fra utlandet til langt billigere pris. Personlig liker jeg sttte norske butikker, men penger vokser desverre ikke p trr......men dette blir nok ikke frste og siste drone, s det kommer til bli lagt igjen nok penger hos norske butikker fremover

her er den nye listen. mlet er fortsatt en 6" drone/quad, brukes til filming med gopro, men kan takle litt enkel freestyle nr man har lrt seg det grunnleggende. nsker ogs GPS slik at den er letter finne igjen skulle den f et "illebefinnende", samt ha GPS rescue/return to home.

Frame : Hyperlow CG 6inch FPV Freestyle Frame
    ESC : RaceFlight Bolt32 4in1 ESC BlHeli32 4x50A
    FC : RaceFlight RevoltOSD Flight Controller
    GPS : Beitian BN-220
    Videosender : TBS Unify Pro 5G8 HV SMA
    antenne : TBS Triumph SMA RHCP 2pcs
    Gps holder, folding : Folding GPS Mount Support Holder
    FPV Cam : Foxeer Falkor 1200TVL
    Motor : EMAX LS2207 2400KV (4 stk)
    Radio : FrSky Taranis Q X7S
    mottaker : FrSky X4R-SB

s noen kjappe sprsml:
    -har jeg forsttt det rett at hcis man velger en Raceflight FC m man ha ESC fra Raceflight ogs da disse ikke er "open source"?
    -har kikket masse p motorer, og notert meg tipsene herfra. hvilke egenskaper br man se etter til mitt bruk? tenker da p stator/magnet hyde/KV.
    -ved bestilling fra Banggood, f eks EMAX motorer, er disse ekte eller kopier/replikaer?

mvh

Hans

Det er nok ingen ting som hindrer deg i bruke andre passende ESCs bare koble de p M1 til M4 om s er.

Ser den har F4 Chip, vel og bra det men om den er kompatibel med andre firmware enn Raceflight vet jeg ikke. Jeg vet ikke om Raceflight i det hele tatt har ftt noe RTH eller GPS Rescue.
    Tror kanskje jeg ville gtt for en litt mer "generisk" F4 FC som du str fritt til velge om du vil ha Betaflight, Raceflight, Cleanflight Inav osv. ramma har vel 30.5mm hullavstand til FC, s da er det jo litt velge i.
    Om den ikke har integrert OSD s er det ikke noe hokus pokus legge til det eksternt, men selvsagt kjekt med noe som stttes direkte i f.eks. Betaflight.
    Men jeg tror faktisk det er mulig bruke serial Passthrough mot MWOSD ogs n, men det er jeg litt usikker p.
    Last edited by smurfen; 29.October 2018 at 15:15.

Hvorfor dette raceflight greiene ?
    Det m da vre enklere og billigere (og bedre synes jeg) satse p Betaflight kompatibelt utstyr.
    Emax er originalt hos Banggood. Men sjekk priser p Elefun, ok de p mye.
    Last edited by daggad; 29.October 2018 at 21:54.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre p loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Har ikke noen god grunn til hvorfor jeg satte opp Raceflight p lista. er som sagt helt fersk nr det kommer til drone, s Receflight havnet inn p lista som en ren tilfeldighet

brukte kvelden igr til lese om betaflight, iNav, cleanflight osv, og blir n velge noe annet en Raceflight (kanskje til og med spare noen kroner)