Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 30

Thread: Nybegynnerprosjekt - bygge allround drone

Quote Originally Posted by eljar View Post
    4 in 1 ESC er 4 like speed controllere (ESC'er) p ett kort med samme formfactor som flight-controlleren. Fordel at det gir ett ryddigere bygg p miniquads, ulempe er at dersom en ESC ryker m du bytte alle.
    ..nj, heilt hplst er det da ikke...: ;o)
    https://www.youtube.com/channel/UCpT...PUlw/playlists

Det er ikke noe stort poeng i bruke en slik tilnrming p en strre quad da det er god plass til komponentene.
    ..p en quad med ESCene ute p armene lagelig til for propellbladhugg i krasj, blir det nok mye billigere og enklere fikse hakkene etter propellbladhuggene i zipties du strammer til opp/utenp heatshrinken, enn i de der flsomme greiene under heatshrinken...

En Klone av Dji F330 burde vre en strrelse som dekker disse nskene. Rammesettet fr du for under hundrelappen med frakt p banggood. Motorer til ca. 50 lapp pr. Stk. (BR2212 mener jeg) og 4 esc'r i pakkepris til 250-ish. Der har du plass til bde opptakskamera og evt. Fpv oppsett om nskelig.
    Med fpv oppsett s flyr du ca. 9 minutter p 3S 2200mah med snill flyging.
    Det er heller ikke noe problem og bruke strre lipo p den.
    Stort billigere skal det godt gjres og bygge noe p den strrelsen.
    Jeg har ogs designet noen forlengelsesbein til den, filene ligger her p thingiverse, der ser du ogs det ferdige resultatet. https://www.thingiverse.com/thing:3024313

4 in 1 ESC er 4 like speed controllere (ESC'er) p ett kort med samme formfactor som flight-controlleren. Fordel at det gir ett ryddigere bygg p miniquads, ulempe er at dersom en ESC ryker m du bytte alle. Det er ikke noe stort poeng i bruke en slik tilnrming p en strre quad da det er god plass til komponentene.
    Ja, da forsto jeg rett.

Da har jeg konkludert at siden stabilitet og flytid er viktig s gr jeg for F450. Ogs mer g p med tanke p actionkamera og evt annet jeg vil prve ut senere. Vil disse motorene duge? Er merket ok (skjnner det ikke er Rolls Royce alts)? 4X Racerstar Racing Edition 2212 BR2212 920KV 2-4S Brushless Motor https://banggood.app.link/Umq1rnH32V

S var det batterier. Gode batterier er dyre og drlige batterier kan bde vre farlig og et ekstremt irritasjonsmoment dersom de ikke oppfyller lovet kapasitet. Har bare erfaring med dette fra Li-ion batterier (type 18650), og Lipo er vel noe mer stabile, men vil uansett kjpe noe kurant - uavhengig av om det blir noe dyrere enn forventet. Problemet er at jeg kjenner ikke merkene i Rc-verdenen. Hva er kurant og hva skal man se etter? Jeg tenker i utgangspunktet 3S og 4000mah. Og s kommer de med forskjellige kontakter - hva er aktuelt der?

Quote Originally Posted by smurfen View Post
    En Klone av Dji F330 burde vre en strrelse som dekker disse nskene. Rammesettet fr du for under hundrelappen med frakt p banggood. Motorer til ca. 50 lapp pr. Stk. (BR2212 mener jeg) og 4 esc'r i pakkepris til 250-ish. Der har du plass til bde opptakskamera og evt. Fpv oppsett om nskelig.
    Med fpv oppsett s flyr du ca. 9 minutter p 3S 2200mah med snill flyging.
    Det er heller ikke noe problem og bruke strre lipo p den.
    Stort billigere skal det godt gjres og bygge noe p den strrelsen.
    Jeg har ogs designet noen forlengelsesbein til den, filene ligger her p thingiverse, der ser du ogs det ferdige resultatet. https://www.thingiverse.com/thing:3024313
    Takk!

N hadde jeg akkurat konkludert med F450, men mine konklusjoner varer sjelden evig 330 var jo mer i trd med hva jeg hadde sett for meg. Er det grei nok plass bygge p F330 uten altfor mye banning? Hvor stort batteri kan man ha? 4000mah vil da teoretisk ta meg godt innenfor det jeg hadde hpet p, gr det greit? Og motorer, 920kv der ogs eller er noe annet foretrekke? Spesielt med tanke p totalvekt siden stort batteri, fpvkamera OG evt actionkamera for opptak vel begynner bli litt...

Jeg har ogs en 450, men den er fra Dji med Naza controller.
    330'n har en ganske pen kropp, bare to plater som skrues over og under armene. Den har mer enn nok plass til en standard-str. FC, kabler og evt. Bec.
    ESC's er det mest fornuftig og feste p armene p denne, det gir ogs god kjling fra propellene.
    Jeg har ikke testet den med strre batteripakke, har 4300 men de brukes p 450'n.
    P 450'n har jeg gimbal til kamera, men p 330'n er det bare et Runcam jeg fester i en 3D-printet holder.
    Ikke alltid at det og ke batteristr. drastisk gir like stor kning i flytid. FPV oppsettet veier ikke all verden, det drar heller ikke voldsomt mye strm.
    Motorer p 1400kv passer fint p 330'n: https://m.banggood.com/4PCS-Racersta...l?rmmds=search

Her er rammekit:
    https://m.banggood.com/DJI-F330-4-Ax...ottom-alsolike

Hvordan vil en 1000kv-motor gjre seg p F450? Hvis det duger, hva s med dette settet (motor og esc x 4 til ca 330,-): https://www.ebay.com/itm/4x-XXD-A221...edirect=mobile

Takk!

Hva tror du om kvaliteten? Nr det gjelder motorene s virker det som det er innafor (den gis ut under mange forskjellige merker, og leser ingenting veldig alarmerende der), men er mer usikker p ESCene for der har jeg null peiling. Leser bare at det er stor forskjell p kvalitet mellom forskjellige modeller og at noen rett og slett brenner opp. Selv om mlet er stramt budsjett, s m jo ting fungere liksom...

Quote Originally Posted by tillien View Post
    Takk!

Hva tror du om kvaliteten?
    ..heh, har aldri sett de der IRL, bare googla frem hva andre syns om de tingene du har tenkt kjpe.
    Metoden pleier funke bra, folk blir gjrne krasse nok til at du kan google det nr de blir plurt skrot. ;o)

..dette ser ut til vre billig nok og bra nok til ditt bruk n, fr du ambisjoner om konkurranseflyging elns,
    kommer du selvsagt til bl _mye_ styggere. ;oD

Quote Originally Posted by tillien View Post
    Nr det gjelder motorene s virker det som det er innafor (den gis ut under mange forskjellige merker, og leser ingenting veldig alarmerende der), men er mer usikker p ESCene for der har jeg null peiling. Leser bare at det er stor forskjell p kvalitet mellom forskjellige modeller og at noen rett og slett brenner opp. Selv om mlet er stramt budsjett, s m jo ting fungere liksom...
    ..joda, gjerne derfor de selger billige 30A ESCer med de 12A motorene "du brenner opp p et minutt med 15A", der Painless360 nyer seg med anbefale 20% overdimensjonering. :o)

..bare pass p gode pninger til kjlelufta, som skal inn, s igjennom, og s til slutt ut av motorene og ESCene og videosenderen.

Jeg har en 330 og en 450 om du skulle trenge vite noe om dem. Begge har samme 2212 / 920KV-motorene og kjres p 3A 3S LiPo. Jeg skulle kanskje nsket at det var hyere KV men n har jeg bestilt meg et 4S-batteri for teste med. 330en har 4in1 mens 450en har ESCer p armene og har ENORMT med plass inne i senter. 450en har jeg hengt et kamera under, men alt er egentlig mest for testing og lring. Begge disse kjrer jeg med INAV og er rigget med GPS/MAG s waypoints, RTH og GPS-info fungerer strlende.

330en er den jeg har flydd mest, den har et ebay 100-lapp-kamera som fungerer eventyrlig bra, bedre enn RunCam Eagle 2 som jeg har p 450en, men dette blir trolig byttet ut med et CADDX Turtle V2 for kombinere opptak og FPV-kamera i en mer kompakt og bobilvennlig pakke enn 450-chassiset. Jeg har lagt ut et FPV-klipp fra 330en i videotrden her, det er tatt opp live fra bakken, med OSD p.

330 (og tildels 450) er billige enkle allroundbygg. 450 lar deg bruke 10" propeller som er bittelitt mer effektive enn 8" og s synes jeg det er enklere f tak i understell og festedetaljer til 450, men 330 er et mer smidig og kompakt bygg. Begge tar villig flips'n rolls i acro da...

Edit: Dagens gode tips: Om du handler fra Banggood, betal ALLTID med PayPal. Jeg har hatt et par reklamasjoner og ble ndt til forlange pengene tilbake fra PayPal, for Banggood ville ikke gi fullstendig refusjon. N om jeg finner noe p Banggood som jeg vil ha s kjper jeg dem p ebay i stede
    Last edited by Leo; 30.April 2019 at 08:00.