Page 2 of 9 FirstFirst 1234 ... LastLast
Results 11 to 20 of 87

Thread: Gjeldende lover og regler, oppdatert 25.12.15

Høres veldig merkelig ut liteglow, har du heller ikke fått svar på henvendelser? Jeg sendte en mail med spørsmål om jeg trengte denne sikkerhetsklareringen, selv om jeg har dette via jobb og fikk svar etter 2-3 dager. Brukte da post@nsm.stat.no.

Mulig jeg ville søkt igjen, men skal være mulig å komme i kontakt både på mail og tlf, dette har jeg gjort et par ganger tidligere også i andre sammenhenger.
    --
    Runar

jeg sendte søknad for noen måneder siden, og fikk ikke noe svar. ringte dit og da fikk jeg beskjed om å sende inn skjema for sikkerhetsklarering også. så driver å fyller ut det nå.
    Tom Nohr 2450 Rena født 1974
    Formann Rena RC-flyklubb
    Wfly wft09sII. Turnigy H.A.L. hex. med naza og nex5r. 33% sd-yak54, zdz rv-j80cc

Nye forsikringsregler inkluderer FPV

FPV dekkes av forsikringen
    FPV (First Person View), hvor piloten ser flukten gjennom briller med video fra modellen, er omfattet av Luftfartstilsynets bestemmelser for ubemannede luftfartøy. Derfor var ikke vår ansvarsforsikring gyldig, da den kun dekker modellflyging og ikke UAS-operasjoner.
    Nå har vi forhandlet oss fram til at rekreativ FPV-flyging er dekket, under følgende forutsetninger:

Maks. flyhøyde er 400 fot over bakken
    Modellen skal flys innenfor synsvidde hele tiden
    Piloten skal kun fly sammen med en utkikksperson
    Med utkikksperson menes en person som bistår piloten og holder modellen i syne. Denne personen skal sikre at modellen ikke flys utenfor synsvidde, hjelpe piloten om han blir desorientert, og holde utkikk etter annen trafikk. Det er implisitt at all flyging med FPV skal utøves med samme aktsomhet som annen flyging, du har selvsagt ikke lov til å fly steder du ikke ville ha fløyet med «vanlige» modeller, eller på steder hvor du utsetter personer eller eiendom for fare.
    De nye forsikringsvilkårene skrives i disse dager ferdig av QBE, og vil bli publisert på nlf.no når de foreligger. Har du spørsmål er du velkommen til å ringe fagsjef
    Jon Gunnar Wold: 41620374

http://www.nlf.no/modellfly/endringe...gsavtalen-2013
    RPAS approved pilot .TBS Discovery m/Naza GPS. TBS Discovery DJI WOOKONG. Twinstar II ET Vector
    Bixler v1 FY31AP Autopilot AP117 OSD. Bixler2 med RVODS5.1 Myflydream Tracker. Zephyr II FY21AP Rangelink. + Finwing Penguin.Tarot FY680 Zenmuse

virker fornuftig dette, skal lese igjennom når jeg har tid en dag og oppdatere førsteposten.
    --
    Runar

Senior Member stein's Avatar

Jippi, NSM-lisensen er i boks
    Jeg har hørt/sett at LT skal komme med et skjema for utfylling for å søke om tillatelse til ervervsmessig flyfotografering. Noen som vet noe om det?
    https://www.facebook.com/Lillehammerfoto
    480 quad med GoPro, 2 x Tarot T960 med Nex, alle med Wookong.
    Født en gang midt i forrige århundre, 1954.

Quote Originally Posted by stein View Post
    Jippi, NSM-lisensen er i boks
    Jeg har hørt/sett at LT skal komme med et skjema for utfylling for å søke om tillatelse til ervervsmessig flyfotografering. Noen som vet noe om det?
    Gratulerer!!

Har som deg "hørt rykter" om at LT holder på med et standard oppsett for søknad for dette, regner med du mener for tillatelse for kommersiell salg(?). Jeg har derfor ventet med å fortsette utover tillatelsen fra NSM, da den gir meg det jeg trenger per nå.
    --
    Runar

Senior Member

Jeg har selv sett mailen fra Morten (LT) at de driver med og lage en fellesmal for dette.
    - Droidworx AD6HLE Wookong - Align T-REX 600e - TBS Discovery NAZA Gps - Zephyr II - MQ9 Reaper - RQ11 Raven -

Quote Originally Posted by Runar View Post
    Gratulerer!!

Har som deg "hørt rykter" om at LT holder på med et standard oppsett for søknad for dette, regner med du mener for tillatelse for kommersiell salg(?). Jeg har derfor ventet med å fortsette utover tillatelsen fra NSM, da den gir meg det jeg trenger per nå.
    Jeg har denne malen du refererer til.
    Og det er en OM på ca 30 sider som DU selv må fylle ut fra start til slutt.
    Så det er ikke et standard søknadskjema, men en mal på hvordan en OM (Opperasjons Manual) skal utfylles.
    Dette er stoff som du selv må finne frem til å fylle ut, både fra lovverket og fra diverse risiko analyse skjema.

Tar tid og noe som man utfører om man er helt sikkert og seriøs i sin sak at du skal drive kommersielt.

Senior Member stein's Avatar

Quote Originally Posted by liteglow View Post
    Jeg har denne malen du refererer til.
    Og det er en OM på ca 30 sider som DU selv må fylle ut fra start til slutt.
    Så det er ikke et standard søknadskjema, men en mal på hvordan en OM (Opperasjons Manual) skal utfylles.
    Dette er stoff som du selv må finne frem til å fylle ut, både fra lovverket og fra diverse risiko analyse skjema.

Tar tid og noe som man utfører om man er helt sikkert og seriøs i sin sak at du skal drive kommersielt.
    Men det høres mye bedre ut enn å måtte finne på alt sjøl. Den ligger kanskje et sted på nettet. Har du en link, eller må jeg sende en mail til LT?
    https://www.facebook.com/Lillehammerfoto
    480 quad med GoPro, 2 x Tarot T960 med Nex, alle med Wookong.
    Født en gang midt i forrige århundre, 1954.

gi meg din epost på PM så sender jeg deg