Page 3 of 5 FirstFirst 12345 LastLast
Results 21 to 30 of 41

Thread: Vi lager en lodde-guide for nybegynneren (kamera, transmitter, mic, OSD)

Kansje vi kunne laget en grei guide med noen tegninger på dette

Senior Member

Quote Originally Posted by capy View Post
    Det er ikke feil men setter du filteret på stammen under avgreiningen til ESC så slipper du unna med ett slikt filter. Ferritt ringer kan plasseres i tillegg rett før diverse video/audio komponenter, men disse har ikke noe med et LC filter å gjøre (bortsett fra at de er 50% av komponentene i et LC filter).
    Slipper unna støy som kommer fra kameraet/senderen ved å ha LC filter på alle ledningene... (eller iallfall to av dem)

Administrator capy's Avatar
    Blog Entries
    14

Ja, for all del, men det skulle ikke være nødvendig, det er derfor jeg lurer på hvilke komponenter du bruker. Det er også derfor jeg gjerne vil se bilde av oppsettet ditt.

Senior Member

... og dette ser ut til at var hva som måtte til for at jeg skulle unngå mesteparten av støyen jeg hadde... Jeg har bare testet innendørs enda slik at jeg håper det blir enda litt bedre når jeg kommer ut!!!

Takk for hjelpen da !!! )

Administrator capy's Avatar
    Blog Entries
    14

Bare hyggelig. Blir spennende å høre resultetet fra ute-testen.

Senior Member

obs, helt lik post, feilmelding.. slett denne...

Takk for en fin guide!

Jeg har prøvd å få erfaring med lodding ved loddestasjonen på mitt jobb når jeg har funnet tid til det men jeg mangler grunnleggende teknikk. Når jeg lodder så smelter gjerne plast, kort, og det meste. Lodding ser så lett ut når jeg ser på andre. På noen sekunder så har de loddet fast både ledninger og komponenter, men for meg tar det evigheter før jeg får tinnet til å smelte, selv ved høy temperatur, og så perler tinnet seg gjerne bortsett fra da jeg får plasten til å smelte. Og når jeg prøver å lodde tykke batteriledninger så virker det som om alt tinnet bare blir sugd inn i den tykke ledningen og den løsner lett igjen når en drar litt på pluggen. Når jeg prøver å få hjelp på jobben min med lodding, så lodder mennene heller for meg enn å la meg prøve å lodde, og det er frustrerende.

Så hva skal temperaturen være når en lodder på kort eller lodder sammen ledninger? Og hvordan skal en holde loddebolten? Hva skal loddebolten berøre? Hva skal jeg smelte tinnet mot? Og hvor mye tinn skal en bruke når en lodder forskjellige typer ledninger og komponenter? Det begynner å bli frustrerende med all denne loddingen, når det er det eneste som holder mitt fly på bakken.

Quote Originally Posted by FPV-Jenny View Post
    Takk for en fin guide!

Jeg har prøvd å få erfaring med lodding ved loddestasjonen på mitt jobb når jeg har funnet tid til det men jeg mangler grunnleggende teknikk. Når jeg lodder så smelter gjerne plast, kort, og det meste. Lodding ser så lett ut når jeg ser på andre. På noen sekunder så har de loddet fast både ledninger og komponenter, men for meg tar det evigheter før jeg får tinnet til å smelte, selv ved høy temperatur, og så perler tinnet seg gjerne bortsett fra da jeg får plasten til å smelte. Og når jeg prøver å lodde tykke batteriledninger så virker det som om alt tinnet bare blir sugd inn i den tykke ledningen og den løsner lett igjen når en drar litt på pluggen. Hva skal temperaturen være når en lodder på kort eller lodder sammen ledninger? Og hvordan skal en holde loddebolten? Hva skal loddebolten berøre? Hva skal jeg smelte tinnet mot? Og hvor mye tinn skal en bruke når en lodder forskjellige typer ledninger og komponenter? Det begynner å bli frustrerende med all denne loddingen, når det er det eneste som holder mitt fly på bakken.
    Er ikke noen mester på dette selv, men fant for ut at loddepasta var gode greier for å slippe en del av de problemene du beskriver.
    Bruker du lodde-pasta/fett?

Hva er lodde-pasta? Jeg tror ikke jeg har sett noe slikt i labben.

Quote Originally Posted by FPV-Jenny View Post
    Hva er lodde-pasta? Jeg tror ikke jeg har sett noe slikt i labben.
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...Fcus3godLB8wdQ Gjør at tinnet flyter bedre utover, og du slipper de klumpene som du nevner