Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Ebay tilstander på kjøp og salg

Senior Member lain's Avatar

Question Ebay tilstander på kjøp og salg

Ref denne tråden: http://fpv.no/vbulletin/showthread.p...l-SOLGT!/page2

Jeg sier ikke at noen har gjort noe galt, hverken i å endre vilkår for budrunden (avslutter en dag før) eller bud nøyaktig på klokken når budrunden er over.

Men jeg lurer på hva andre mener om at det i sånne tilfeller egentlig burde være sånn at man ikke har slutttidspunktet skrevet i stein?
    Typisk at om det kommer inn bud 15min før tiden går ut, økes fristen med f.eks 30min, og dette kan skje fortløpende frem til noen enten gir seg, eller tiden går ut.
    Siden det ikke er noen automatikk i "budsalg" på fpv.no, er dette noe som ikke krever noe mer enn at man bestemmer om det skal være sånn eller ikke som selger.

Jeg ser jo for meg at selger ønsker å få best mulig pris. Og i akkurat denne situasjonen var det kjøper som ønsket å betale mer enn hva produktet ble solgt for.
    Uten å diskutere god verdi på selve salget, så ville selger fått høyere salgspris og man ville sett hva de 2 konkurrerende kjøperne faktisk mente produktet var verdt.

Igjen. Jeg mener ikke at det har blitt gjort noe galt i denne sammenhengen, er opp til enhver å følge opp trådene med kjøp/salg.
    Men jeg ønsker ikke ebay tilstander der folk venter til siste sekund før de hiver inn bud.

Hva om det var 2stk som la inn samme bud på samme tidspunkt?
    Er det da den posten forumet bestemmer er først som teller? Og kan den som kommer under editere posten sin etterpå til høyere sum?

Ja jeg vet jeg muligens gjør ting unødvendig komplisert, men jeg sitter nå her med alt for lite å finne på, i vente på bedre vær.
    You cant take the sky from me.

Jeg satt faktisk å tenkte på akkurat det samme når jeg så den tråden. Ikke at noe var gjort galt, men jeg tenkte også at det burde være en automatikk i at budrunden forlenges dersom det kommer et bud den siste halvtimen evt. det siste kvarteret. Det er ikke så lett å passe budene til en hver tid og hvertfall ikke akkurat på budfristens tidspunkt.

Så en praktisk løsning kunne vært en generell regel noe ala dette:
    "Når det er budrunde på bruktbørsen, så gjelder budfristen, og budfristen forlenges med XX min dersom det kommer inn et nytt bud XX min før budfristen."

Der finnes sikkert noen som er litt flinkere på å skrive regler hvis dette skulle blitt aktuelt.
    RC utstyr: Frsky Tanaris, Quads: Nano QX FPV, 450 m/NAZA M-LITE, ZMR250 m/NAZE32. Fly: Clouds fly/Axn floater jet, FPV Raptor, Cessna 140 EPP, FT Versa Wing(depron), FT Flyer(depron), F22(depron), FT Mini Speedster(depron) FPV: Fatshark Dom v1, 5,8ghz.

Synes ikke vi skal overkomplisere eller ha for strenge regler.
    Dette med sluttidspunkt er i grunn mest for kjøpere slik jeg ser det. Det er kjedelig å legge inn et bud på noe man kanskje vurerer å skaffe andre veier og så måtte vente i ukesvis på at selger skal bestemme seg. Man kan jo selvsagt bare trekke budet da men.
    Minstepris synes jeg er viktig slik at vi ikke får tåpelige tilstander. Fast pris er jo også greit men ikke mange bruker det.
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre på loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Ser poenget ditt daggad. Men skal mye til at det vil gå ukesvis selv om man forlenger fristen med 30min når noen byr rett før fristen går ut.
    Så lenge man får fornuftige budpriser og ikke 101,102,103,104 osv på gjenstand man vet har verdi på rundt tusenlappen.
    Noe man gjerne løser med minstepris, og JEG mener i alle fall at man ikke bør gi bud økning på under 50 kroner på vare til over 500 kroner.

Enig i at man ikke bør ha et for komplisert regelverk, og mye går på sunn fornuftig og folkeskikk.
    Og mens vi er såpass små som vi er, ser jeg ikke noe problem egentlig sånn ting er i dag. Ble bare noen tanker og spørsmål når jeg så den tråden.

Synst allerede at tilstanden på kjøp/salg delen er litt latterlig med flisespikking på regler ganske ofte :P Skulle tro at sunn fornuft rundt frister må være det beste?

Senior Member stein's Avatar

Ah, egentlig hater jeg å drive med kjøp og salg og synes det lett blir litt mye fuzz. Om jeg har gått glipp av noe og egentlig ikke var enig i salgsmetodene, bryr jeg meg ikke særlig med det. Det ble heller ikkenoe bråk med salget mitt, heldigvis. Vi må være litt runde, men står det en tid for avslutning av budrunde så bør den kanskje følges. At jeg flyttet fram med et døgn var avklart med moderator og melding om det kom 5 1/2 time før avslutning.
    https://www.facebook.com/Lillehammerfoto
    480 quad med GoPro, 2 x Tarot T960 med Nex, alle med Wookong.
    Født en gang midt i forrige århundre, 1954.

Var pga fuzz jeg har sett på andre forum pga kjøp/salg jeg startet tråden.
    Kan fort bli litt i overkant og ender med at folk blir fornærmet og tar ting personlig.

Sånn kort spørsmål om din case direkte Stein. Vurderte du å sende pm til han som sto med høyeste budet når du forandret tiden for utløp av tråden?
    Alternativt bare avsluttet budrunden der og da, i stedet for å flytte tidspunktet?

Synes igrunn både du og kjøpere oppførte seg eksemplarisk Svein, men situasjonen dere havnet i fikk fram en situasjon der det kunne blitt mye mer fuzz enn det ble.
    RC utstyr: Frsky Tanaris, Quads: Nano QX FPV, 450 m/NAZA M-LITE, ZMR250 m/NAZE32. Fly: Clouds fly/Axn floater jet, FPV Raptor, Cessna 140 EPP, FT Versa Wing(depron), FT Flyer(depron), F22(depron), FT Mini Speedster(depron) FPV: Fatshark Dom v1, 5,8ghz.

Quote Originally Posted by bjornendre View Post
    Synes igrunn både du og kjøpere oppførte seg eksemplarisk Svein, men situasjonen dere havnet i fikk fram en situasjon der det kunne blitt mye mer fuzz enn det ble.
    Hjertens enig.

Personlig har jeg brent meg en gang på en budrunde som "aldri" gikk ut, så endte med at jeg trakk mitt bud. Var ikke helt happy med det, et bud skal jo tross alt være bindende. Har vel bydd noen ganger etterpå men da, med en "take it or leave it" frist. Er jo blitt temmelig vanlig med bud, og det er forfriskende når det kommer en tråd med ferdig salgspris. Genererer mye støy disse budgreiene synes jeg, men flere regler er vel ikke helt veien å gå det heller tenker jeg. Satser på at det "går seg til"

Senior Member stein's Avatar

Quote Originally Posted by lain View Post
    Var pga fuzz jeg har sett på andre forum pga kjøp/salg jeg startet tråden.
    Kan fort bli litt i overkant og ender med at folk blir fornærmet og tar ting personlig.

Sånn kort spørsmål om din case direkte Stein. Vurderte du å sende pm til han som sto med høyeste budet når du forandret tiden for utløp av tråden?
    Alternativt bare avsluttet budrunden der og da, i stedet for å flytte tidspunktet?
    Nei, jeg skulle kanskje sendt han en PM, men jeg synes det er ryddigst når alt foregår i tråden. Det var han som foreslo å avslutte siden han var eneste som hadde kommet med bud, men jeg valgte å sette et nytt tidspunkt. Grunnen til det nye tidspunktet var at jeg skulle få sendt før helga og jeg hadde ikke regnet med at det kom andre bud.

Men poenget med denne tråden er ettersom jeg har skjønt at salg med bud der sistemann byr et sekund før tiden er ute er noe dritt? OK, kanskje noen synes det, kanskje noen synes det er OK. Jeg synes det er OK. Det står klokkeslett på alle postene og de kommer sannsynligvis inn i riktig rekkefølge. Skulle være en bra enkel regel det?

Det jeg ikke liker er at det oppgis en minstepris og bud ønskes (uten frist) og at tingen blir lagt ut på finn og på andre forum og at det forgår forhandlinger på pm, mail og sms.
    https://www.facebook.com/Lillehammerfoto
    480 quad med GoPro, 2 x Tarot T960 med Nex, alle med Wookong.
    Født en gang midt i forrige århundre, 1954.