Quote Originally Posted by Testflyr View Post
Jeg mente ikke å provosere, men du må nesten ha bygget i begge materialer selv for å vite, ikke bare kinafly som egentlig er bygget i tunge materialer, selv de som er oppbygget.
Ikke helt retferdig å sammenligne disse materialene, men vil nok anta at en vinge av denne størrelsen kunne bygges under 500g ferdig trukket og klargjort for motor i balsa og finer. Jeg har bygget en del fly fra scratch, så det vet jeg, også vinger, men gikk bort fra disse da de krevde mye ballast for å fly rent........... Men den darkwing greia er jo tross alt mest en kompositt kropp og isoporlignende stoff i vingen apkfactor, og er ferdig trukket og lakkert. Her er det hva en vektlegger som er avgjørende, FPV er ikke bare rask filming langs bekkeleier, men også flyging i høyde og utflydd distanse, hvor film er en dokumentering av flyturen. Filminga er tross alt kun et tillegg. Og her er isoporklumpene overlegne, og et kjekt leketøy. Det jeg har prøvd å si, er at aerodynamiske prinsipper ikke opphører fordi vi kaller det FPV.
For å si det da, vinger er tradisjonelt brukt som akrofly på hang UTEN motor, det er her de har sin opprinnelse. Motor kom først når disse ble brukt til combat, da de er solide, og billige :-)
FPV er i utgangspunktet flyging over distanse/tid, noe som krever mer høyverdige fly. Men hver sin smak, vi flyr det vi vil uansett.
Men å påstå at isoporklumpene er effektive, og flyr bra uten en kraftpakke til fremdrift, er å dra det for langt. Noen av oss er vel mer opphengt i mulighetene for å få ting til å funke.
Men så er jeg jo bare en modellflyger med 40 års erfaring fra skala og F3A bygging og flyging, og prøvd og bygd det meste. Jeg setter nok utseende noe høyere enn den gjengse FPV vingeflygeren.....
Tror jeg har sagt det jeg vil på dette, med de argumentene som jeg har ;-)
Såvidt jeg har forstått det øker man hastigheten (50hz -> 400hz) fra brikken i ESCen til brikken i FCen. Det er mye mulig frekvensen fra ESC til motor blir forandret, men akkurat der leste jeg på RCGroups at det var fysisk ingen forskjell på 50hz og 400hz, grunnet det faktum at det er nærmest umulig å endre turtall så fort med en vanlig motor og prop. Det sier seg også litt selv at det blir mye jobb å endre turtall 400(?) ganger i sekundet.