Page 1 of 79 1231151 ... LastLast
Results 1 to 10 of 784

Thread: En nybegynner bygger Armattan, Alien og Teksumo - med sprsml og filmer underveis

Default En nybegynner bygger Armattan, Alien og Teksumo - med sprsml og filmer underveis

Hei! Denne trden inneholder all prving, feiling, og hjelp jeg s langt har ftt i denne hobbyen.

Trykk her for g direkte til Alien-bygging

Trykk her for g direkte til Teksumo-bygging

Deleliste:

Ramme:Armattan F1-5
    Flightcontroller: Naze Flip32 m/ betaflight
    ESC:Little Bee 20a ESC
    Motor:SunnySky-X2204S 2300kv
    Radiosender:D4R-II
    FPV-kamera:Sony 600TVL kamera
    Videosender:Foxeer 600mW VTX

Da har jeg endelig ftt spass med deler at jeg kan begynne forberede PDB, FC og ESCer:

Kjpte en Armattan F1-5 ramme med "innebygd" PDB - de leverer alle karbonfiberdelene med livstidsgaranti! Jeg har svidt montert PDB, armer og standoffs til FC, samt foretatt frste loddejobben siden videregende for 7 r siden og montert Pololu 5v regulator til PDB for f 2 x 5V ut. (Forferdelig loddejobb, men mling med voltmeter viser at den fungerer!)

Click image for larger version. 

Name:	RCBYGG.jpg 
Views:	96 
Size:	91.9 KB 
ID:	17433

Deretter gjorde jeg svidt klar ESCene ved lodde av motorkablene, slik at jeg kan lodde kablene fra motorene (nr de kommer) rett p ECS, som dere ogs ser p bildet over.
    Det jeg vil gjre n, er rett og slett forberede s mye som mulig til resten av delene kommer, alts motorer (her er jeg ajour tror jeg), reciever, videoTX og de to kameraene jeg skal bruke (den ene tar strm fra 5v ut p TX, den andre gr p batteri.)

Her kommer frste sprsml:

Hvordan gir jeg power til FC fra PDB? Kan jeg lodde denne kabelen til 5v ut p PDB (ref. bilde nedenfor)? Hvor skal jeg eventuelt sette 5v inn p FC?

NB: Bildet er feil - jeg mener sette den p en av de ubrukte motorportene i toppen av rekken jeg har satt kabelen i n!

Name:	HJELPFCPOWER.jpg 
Views:	80 
Size:	97.3 KB 
ID:	17434

P forhnd takk for all hjelp!

Skulle noen forvrig ha sprsml til delene jeg bruker, er det bare rope ut!
    Last edited by Cas; 28.June 2016 at 22:14.

Flott man !
    Ser bra ut s langt. Ja du kan sette 5V der eller p en annen av pinnene p motorrekka for forsyne FC og evt LED/Minim OSD.
    Hvilken FC er det der ?
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre p loftet..
    Prusa MK2S 3D printer

Prvde det fr jeg loddet det p, og fr jeg s svaret ditt. Det funket fint, s n har jeg loddet p bde poweren til FC, samt power til alle ESCene:

Name:	12511605_10153758603996638_1710409067_n.jpg 
Views:	92 
Size:	80.0 KB 
ID:	17436

FCen er forvrig en "Flip32", eller billigversjonen av Naze32. Jeg ser n at jeg svidt har plass til de loddrettene pinsene med kabler i nr jeg setter p "topplokket". Tler ledningene st i litt klem?

Ny dag, nye sprsml!

Har nettopp ftt videomottaker og sender. Jeg trodde plasseringen av senderen skulle bli plankekjring, men den gang ei.
    Sprsmlene denne runden blir som flger:

1. Kan jeg bruke disse plastmutterne som spacer for gi kablene til FC litt spillerom?
    De fulgte med rammen, men ser ikke helt hva jeg kan bruke de til.
    EDIT2: Her gr det fort i svingene! LED-plate og FPV-kameramount lses til rammen, s hvis jeg bruker disse mutterne som ekstra spacing sitter ikke disse platene ordentlig - har derfor skrapet denne lsningen, og hper at kablene til FC overlever st i litt klem.

Name:	12494223_10153761440356638_1073447742_o.jpg 
Views:	35 
Size:	90.3 KB 
ID:	17440Click image for larger version. 

Name:	12516236_10153761440401638_1327599636_n.jpg 
Views:	42 
Size:	46.9 KB 
ID:	17441

2. Hvor i all verden plasserer man en videosender? Jeg forstr at jeg i utgangspunktet kan sette den hvor som helst, men det er jo forferdelig trangt om plassen! Kudos til de av dere som bygger mindre enn dette!

Name:	SENDERWAT.jpg 
Views:	84 
Size:	99.2 KB 
ID:	17442

Det kan se ut til at jeg m g til anskaffelse av en mindre skjt til antenna, og plassere den rett foran LED-en bakerst p quaden. Er forvrig ganske happy med kablingen s langt, prver gjre det s ryddig som mulig.

Takk for all hjelp!

EDIT: Innser n at den antenneskjten sikkert bare er en helt vanlig antennekabel, og at jeg sikkert bare kan avmantle og fjerne en del av kabelen selv uten lodding etc? Jeg har gjort dette en del p vanlige coax-kabler, og dette blir vel det samme i litt mindre skala?
    Last edited by Cas; 08.January 2016 at 13:53.

Kjenner ikke til den ramma der, men fr du vtx p hykant inni ramma kan du jo droppe den monsterskjten der Eventuelt ta ut vtx av boksen og legg et lag krympeplast rundt.. Jeg har stripsa min i taket inni ramma med antenna ut igjennom et passende hull. Batteriet kan du bare plassere i midten under kvadden.

Haha, jeg gjorde nettopp det du sa, men fikk med monsterskjten!

Som dere ser er det ganske lite "space for rent", men s lenge kablene sitter, gr det vel greit?

Name:	vidsender1.jpg 
Views:	77 
Size:	51.0 KB 
ID:	17443 Click image for larger version. 

Name:	vidsendertrangt.jpg 
Views:	82 
Size:	52.2 KB 
ID:	17444

Nice, ser bra ut det! Som en midlertidig lsning funker det sikkert med den fc der, men jeg ville bestilt meg en ny med vannrette pins frst som sist.

Hvordan skal du feste fpv kameraet?

Ser helt ok ut dette. At kablene str *nesten* i klem er jo bare bra, da er det umulig at de faller ut. Litt i klem gr ogs helt fint. Om en klemmer ledningene med vold s er det ikke s bra

Takk, Sindre! Kom gjerne med konstruktive tilbakemeldinger eller forslag til endringer - jeg storkoser meg med selve byggeprosessen, og vil ikke vre vond be om endringer foresls.

Quote Originally Posted by Hawee View Post
    Nice, ser bra ut det! Som en midlertidig lsning funker det sikkert med den fc der, men jeg ville bestilt meg en ny med vannrette pins frst som sist.

Hvordan skal du feste fpv kameraet?
    Rammen kommer med en festeanordning, og den festes helt i fronten av ramma - tror jeg bare kan skru den inn, faktisk. Har ikke ftt kameraet enda, kommer med bilder underveis!

Vil du ha videosenderen lenger bak s lager du bare en loop p kabelen.
    Trenger du FC litt lavere s kapper du bare litt i standoffene under den.
    Serist det er jo enormt med plass p den der da...
    Multi: Alien 5", Martian 5", Merica 5", GEP-MX3 3", Helix 5", Lizard95 2"
    FPV Fly: Mini Talon, Twinstar, Z3, Easystar, Bush Mule
    En del andre p loftet..
    Prusa MK2S 3D printer